Hlavní obsah

O svoji budoucnost se chceme postarat sami

Právo, kil

S prudkým rozvojem moderních technologií se začaly rychle vyvíjet a měnit všechny aspekty našeho života, svět práce nevyjímaje. Pracovní trh je nyní mnohem turbulentnější, různorodější a nabízí více možností uspět, ale i selhat. To si dobře uvědomuje i 76 % českých zaměstnanců, kteří v průzkumu Randstad Workmonitor uvedli, že starost o jejich budoucí profesní uplatnění není věcí zaměstnavatele, ale jen jich samých.

Foto: Profimedia.cz

Češi už nečekají pasivně na to, co jim zajistí zaměstnavatel, ale sami aktivně dbají na rozšiřování svých kompetencí.

Článek

„Ty tam jsou časy, kdy jedno přijetí či zamítnutí mohlo trvale ovlivnit kariéru a rozhodnout o něčím životě. Nyní máme mnohem více eventualit a díky tomu i větší svobodu určit si svou vlastní cestu. To ovšem znamená i větší odpovědnost, kterou je ne každý připraven přijmout. Akceptovat zodpovědnost znamená nečekat, až se věci samy ‚vyvrbí‘, ale aktivně využívat všech možných příležitostí, jak vylepšit sám sebe a své možnosti,“ upozorňuje Hana Púllová, ředitelka společnosti Randstad.

Každých pět let oživit schopnosti

A tím se podle výsledků průzkumu řídí i většina Čechů. Nečekají pasivně na to, co jim zajistí zaměstnavatel, ale sami aktivně dbají na rozšiřování svých kompetencí. Více než tři čtvrtiny pociťují nutnost alespoň každých pět let oživit své schopnosti a znalosti, aby obstáli v konkurenci a měli své místo ve světě práce jistější.

Osm z deseti pracujících je přesvědčeno, že neustálé sebevzdělávání je v dnešní době naprosto nevyhnutelné, a to bez ohledu na věk. Převážná většina sice uznala, že zejména pro starší lidi je učení se novým věcem určitě mnohem náročnější, ale i přesto ho považují za nezbytné.

Včerejší znalosti dnes nestačí

”Důležité je neusnout na vavřínech,“ zdůrazňuje Hana Púllová. Znalost v minulosti ceněná, ovšem dále nekultivovaná, může dnes být prakticky k ničemu. Například takoví IT specialisté musí nejen neustále držet krok s dobou, ale spíše být o jeden napřed.

„To samé ale platí i pro mnoho dalších profesí, které s vývojem technologií nemají na první pohled nic společného. I úspěšný restauratér nebo majitelka kosmetického salónu už dnes svůj podnik propagují přes sociální sítě, využívají on-line rezervačních systémů a dalších moderních prostředků, které jim umožňují vyhovět klientům a neprohrát boj o ně s konkurencí, “ připomíná Hana Púllová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám