Hlavní obsah

O šikovné učně mají zaměstnavatelé zájem

Právo, kil

V České republice je dlouhodobě patrný pokles zájmu žáků o odborná učiliště, což dokládají i čísla Českého statistického úřadu (ČSÚ) a statistická ročenka vydávaná ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy.

Foto: Profimedia.cz

S rostoucím zájmem o kvalitní uzenářské výrobky roste i zájem o učební obor.

Článek

Ve školním roce 1989/1990 navštěvovala podle čísel ČSÚ více než polovina středoškoláků střední odborná učiliště. Z celkového počtu 626 022 žáků středního vzdělávání bylo 338 175 učňů. Nyní, o 26 let později, navštěvuje učiliště jen 128 170 žáků z celkových 452 482 středoškoláků, což je o něco více než čtvrtina. Situace se nicméně v posledních osmi letech stabilizovala a výrazně se nemění. Ze Statistické ročenky školství plyne, že každý rok nastoupí do prvních ročníků okolo 33 tisíc učňů. V září 2014 to bylo konkrétně 33 129 žáků.

Rodiče chtějí mít děti s maturitou

Menší zájem o řemeslo vyplývá z toho, že jak děti, tak jejich rodiče upřednostňují s ohledem na budoucí uplatnění všeobecné vzdělání zakončené maturitou. Přitom právě po absolventech učebních oborů je na pracovním trhu velká poptávka.

Zvýšit prestiž řemesel

„V současnosti začíná být velký zájem o kvalitní pekařské a uzenářské výrobky, pokud možno vyráběné tradiční formou. Zvyšuje se tedy i zájem o vyučení v oboru pekař a řezník,“ komentuje situaci Zdeňka Matoušková, ředitelka SOU gastronomie a podnikání v Praze a dodává, že žákům a rodičům se musí tato řemesla předvádět jako potřebná a společensky oceňovaná i s možností budoucích výdělků a stability zaměstnání.

Učiliště dlouhodobě spolupracuje s hypermarketem Globus na Černém Mostě. Mnoho velkých firem si podle Matouškové v posledních letech uvědomuje, že spolupracovat s konkrétním učilištěm je pro ně výhodou. Z učňů, které si firma vychová, se po vyučení stanou její loajální a cenní zaměstnanci.

Výdělek závisí na šikovnosti

Hypermarket Globus například začátkem tohoto školního roku odstartoval pilotní ročník učňovského programu, který v sobě zahrnuje nejen individuální způsob odměňování učňů, ale i zcela nový přístup k žákům, kteří jsou v Globusu na praxi. Jedinečnost programu je ve způsobu odměňování učňů. Kolik si vydělají, záleží na jejich šikovnosti, angažovanosti a odvedené práci.

„Ti šikovní si mohou přijít na téměř stejné peníze, jako mají brigádníci. Na praxi si tak mohou slušně vydělat a to je dobrá motivace,“ zdůrazňuje Sandra Kipeťová z personálního oddělení společnosti Globus.

Související témata:

Výběr článků

Načítám