Hlavní obsah

O obor pilot je enormní zájem. Brněnská technika musela koupit nové letadlo

Brno

Piloti jsou v kurzu. Za uplynulé tři roky čtyřnásobně vzrostl zájem o studium této profese na Vysokém učení technickém v Brně (VUT). Aby mohla brněnská technika zajistit jejich praktický výcvik, pořídila pro ně za šest milionů korun do svého aviatického parku dvouplošný letoun Piper. Absolventi tamního oboru pilot pracují u leteckých společností po celé Evropě.

Foto: archiv VUT

Nové letadlo Vysokého učení technického v Brně Piper PA28-181

Článek

„Podmínkou našeho studia na profesionálního pilota je, že student musí být do začátku druhého ročníku držitelem základní licence soukromého pilota. Praktický výcvik si studenti zajišťují sami. Svobodně mohou využít nabídky řady privátních leteckých škol, ale i naší letecké školy,“ řekl Novinkám ředitel leteckého ústavu na Fakultě strojního inženýrství VUT Jaroslav Juračka.

Výcvik si hradí studenti

Licenci pilota lze získat po složení zkoušek, jimž předchází šedesátihodinový praktický výcvik. Technické univerzitě již její aviatický park nepostačoval. Jen letos se pro výcvik pod hlavičkou VUT rozhodlo devět z dvacítky studentů prvního ročníku.

Na tolik posluchačů není škola zvyklá. „Na pilota u nás dříve studovalo takových pět až sedm studentů v ročníku. Za poslední tři roky zájem značně vzrostl na dnešní dvě desítky mladých lidí, kteří ke studiu každoročně nastupují,“ upřesnil Juračka.

Brněnští vědci pořídili snímky sluneční koróny. Fotili i z letounu NASA, který se používal ke špionáži

Věda a školy

Zájem o obor roste navzdory nemalým nákladům, které studenti musí na povinný výcvik vynaložit – základní licence může stát přes čtvrt milionu korun, záleží na vybrané letecké škole. Studenti do výcviku investují s vidinou, že se jim finance díky lukrativní výši platů u dopravních společností brzy vrátí.

Třetí školní letoun

Dosud škola využívala k výcviku dvě Cessny 172. Ale samozřejmě ne vždy jsou letouny k dispozici, pravidelně se musí létat do servisu, někdy není vhodné počasí nebo se vrací absolventi oboru s tím, že mají zájem o kondiční lety.

„Paralelně nad rámec výcviku privátního pilota máme i navazující výcviky, například noční lety či lety podle přístrojů. Letadla tedy byla dost vytížená. Proto jsme došli k závěru, že pořídíme další,“ vysvětlil Juračka.

Nepopsatelné, s MiG-29 neporovnatelné, popisuje slovenský pilot stíhačky F-16

Evropa

Škola naposledy kupovala letadlo v roce 2012. Nákup zánovního stroje Piper PA28-181, vyrobeného v roce 2001, vyšel na šest milionů korun. Letadlo umožňuje lety bez viditelnosti země, to znamená lety v mracích za pomoci přístrojů.

Piper bude mít své domovské letiště v Křižanově na Žďársku - stejně jako ostatní stroje z brněnské techniky. „Nelétáme v Brně, protože v Křižanově nejsme omezováni vzdušným prostorem Letiště Brno, což je důležité zejména pro výcvik začínajících pilotů. Na druhou stranu do Brna je to nějakých dvanáct minut vzduchem,“ dodal Juračka.

Studentská formule z brněnské techniky ve světové top dvacítce elektrických monopostů

AutoMoto

Výběr článků

Načítám