Článek
Úřad podle čtvrtečního vyjádření Lednové k novele nyní ještě dokončuje návod pro ředitele, kdy a jak by se mělo doučování poskytovat.
Dosud nárok jen s doporučením z poradny
Podle novely bude moct škola nově nabízet doučování i bez doporučení z poradny, zatímco dosud měli žáci na tento druh podpory nárok jen s doporučením. O organizaci a zajištění budou rozhodovat ředitelé. Ministerstvo v podkladech k úpravě vyhlášky slíbilo, že jim k tomu poskytne návod - „v blízké době”.
S rušením míst asistentů pedagoga se nepočítá, peníze na ně budou, uklidňuje MŠMT
Dokument pak má poskytnout přehled k fungování doučování v kontextu platné legislativy. „Obsahuje jak ekonomické souvislosti a pokyny k výkaznictví, tak příklady konkrétních námětů pro práci se žáky s potřebou podpory formou pedagogické intervence (neboli doučování),” vysvětlila tisková mluvčí MŠMT.
Snaha rychleji reagovat
Možnost doporučit doučování neztratily ani poradny. Změnil se ale způsob financování této podpory. Zatímco dříve s ní byly spojené peníze na inkluzi, nově se mají posílit rozpočty školy na odměny pro učitele. Peníze se na to v letošním roce mají školám rozdělit podle průměrného počtu žáků ve třídách. Ještě do konce ledna se zároveň bude z peněz na inkluzi platit doučování, které poradny předepsaly do konce minulého roku.
Školský resort úpravu zdůvodnil snahou zefektivnit doučování tak, aby mohlo rychle reagovat na výsledky žáků a snížila se administrativní zátěž škol, rodičů i poraden. Novela podle něj odráží také změnu financování škol od loňského ledna, růst platů učitelů a zvyšování počtu školských nepedagogických pracovníků.
VŠCHT nabízí středoškolákům doučování zdarma
Podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) v důsledku úpravy hrozí, že řada znevýhodněných žáků zůstane bez doučování. Upozornila, že přitom kvůli současné výuce na dálku narůstají nerovnosti mezi žáky a řada jich bude potřebovat větší míru podpory. Změna ve financování doučování podle ní bude nevýhodná i pro učitele.
ČOSIV kritizovala návrh novely od začátku. Naopak místopředsedkyně Rady Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden Pavla Kubíčková ho již dříve označila za krok správným směrem. Podle ní může změna zlepšit dostupnost pomoci pro potřebné děti.
Využívání asistentů se omezit nemá
Původní návrh počítal kromě toho také s omezením využití asistentů pedagoga. Ministerstvo od toho ale později ustoupilo.
Tělesně postižené děti bez asistentů?
Doučování je podle něj nejvíce využívanou podporou pro školáky. Na konci loňského září na něj chodilo zhruba 16 250 žáků. Nejčastěji jsou to děti rodičů, kteří se svým potomkům dost nevěnují, žáci po návratu ze zahraničí, s odlišnou mateřštinou, častými změnami bydliště a poruchami učení či chování.
V ZŠ v Česku je kolem 950 tisíc dětí.