Článek
Díky této spolupráci budou žákům, jejich pedagogům i rodičům k dispozici konzultanti, kteří nejen pomohou s podpůrnými opatřeními, ale také například představí pohybové aktivity přizpůsobené pro osoby s vadou zraku.
Konzultanti APA pro děti, žáky i studenty se zrakovým či kombinovaným postižením budou při speciálních pedagogických centrech pro zrakově postižené působit v pěti krajích – Jihočeském, Jihomoravském, Moravskoslezském, Olomouckém a Ústeckém – a v hlavním městě Praze s přesahem do středních Čech.
Během dvou let se počítá s intenzivní podporou až 90 žáků, avšak poradenský servis bude poskytnut každému ze stovek takových dětí v jednotlivých regionech.
Nová metodika má zvýšit bezpečnost zrakově postižených ve městech a u kulturních památek
„Chceme u nich rozvinout návyky vedoucí ke zdravému a aktivnímu životnímu stylu, který je pozitivním předpokladem pro holisticky pojaté zdraví, a tím i spokojenější život. Rozvoj pohybové gramotnosti je průběžná činnost, naší snahou tedy bude, aby konzultanti ‚své‘ žáky pravidelně, aspoň jednou za měsíc, viděli a pracovali s nimi,“ uvedl vedoucí Centra APA Ondřej Ješina.
Předpokládají se i obavy
Počítá se přitom podle něj i s tím, že zpočátku bude u některých žáků či jejich rodičů obava z rizik zapojení se do pohybových aktivit, případně se vyskytne zpochybňování jejich prospěšnosti pro zrakově postižené.
„V některých ohledech to pro konzultanty, které čeká i nutná administrativa, cestování a pravidelná setkání se sdílením zkušeností, možná nebude snadná práce,“ připustil Ješina s tím, že se chystají i jednorázové akce se širším záběrem, jako jsou např. lyžařské víkendy pro rodiny nebo různé výlety.
Poradenské činnosti konzultantů týkající se zapojení žáků se zrakovým postižením do pohybových aktivit a podpory jejich rovného přístupu ke vzdělávání budou moci využít také další zájemci.
Podnikat chce každý čtvrtý student Univerzity Palackého. Ukázal to výzkum
Aktivity projektu mají formovat kompetence pedagogů, rozšířit povědomí rodičů a vrstevníků i pozitivně ovlivnit postoje veřejnosti k podpoře zapojení osob se zrakovým postižením do pohybových aktivit a volnočasového vyžití v nejširších možných souvislostech.
Dvouletý projekt Centra APA podpořený z veřejné sbírky Světluška a nazvaný „Systémová podpora pro rovnoprávné vzdělávání a zapojení se do volnočasových aktivit dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením v oblasti pohybové gramotnosti“ odstartoval se začátkem roku 2024.
Vybrané konzultanty odborníci proškolí
V současné době se připravují výběrová řízení na obsazení pozice konzultantů APA ve spolupracujících regionech. Po nezbytném proškolení a uvedení do problematiky se zahájení jejich práce očekává v červnu letošního roku, intenzivněji pak se začátkem nového školního roku.
Centrum APA má v oblasti podpory rovného přístupu žáků se zdravotním postižením, znevýhodněním či jinými speciálními potřebami ke vzdělávání prostřednictvím pohybových aktivit bohaté zkušenosti.
Dlouholeté zkušenosti s podporou osob se zrakovým postižením má i Nadační fond Českého rozhlasu, prostřednictvím projektu Světluška. „Děti a mládež s jakýmkoliv handicapem nesmějí být vyčleňovány z hodin tělesné výchovy, a pokud je bariérou nedostatečná odbornost a motivace pedagogických pracovníků a asistentů pedagoga, pak jim obojí musíme dodat,“ zdůraznila ředitelka fondu Gabriela Drastichová.