Článek
„Politickou diskusi jsme bohužel přerušili. Ve chvíli, kdy dojdeme k závěru, tak uspořádáme schůzku s relevantními partnery. Chceme ale rozhodnutí o parametrizaci učinit za této vlády,“ řekl minulý týden ve Sněmovně na semináři k budoucnosti fungování asistentů ve školách poslanec Jan Berki (STAN).
Cílem změn je zajistit stabilní pozici asistentů pedagoga ve školách. Nyní o přidělení asistenta pedagoga do třídy rozhoduje školní poradenské pracoviště na základě posudku stavu dítěte či více dětí v jedné třídě s určitým typem handicapu.
Jeho funkce však zaniká, pokud dítěti pomůže k soběstačnosti a ono už asistenta nepotřebuje, anebo pokud se třeba odstěhuje. Taková nejistota zájemce o povolání neláká. Stejně tak ředitele obtěžuje neustále shánět nové asistenty.
Odkladů je příliš. Přípravné třídy ale nerušte, radí odborníci
Předchozí návrhy měly zavést pozice domovských asistentů ve školách s tím, že by každá škola podle různých parametrů, jako je počet dětí a tříd, měla k dispozici určitý počet asistentů. Poradny by ze systému zcela vypadly. Takový návrh už měla na stole i vláda, ale loni jej ministr školství Mikuláš Bek (STAN) stáhl kvůli výhradám učitelů a odborníků.
Z tzv. parametrizace by vyšly hůře školy, které dlouhodobě s dětmi s různým typem postižení pracují. Často se jedná o školy, které nabízejí pomocnou ruku zoufalým rodičům, jejichž spádová škola nechce postiženého žáka vzdělávat. Inkluzivním školám by navrhované parametry nestačily, přičemž jiné školy by měly asistenty, o které nestojí.
Potřeby podpůrných opatření pro děti s postižením se liší také regionálně, a to i v rámci sousedních lokalit.
Víc psychologů do škol? Návrh budí rozpory
Opadne napětí
Nyní se diskutuje o tom, jestli by se v určitých případech mohlo přiřadit školám více asistentů nad rámec předem daných kritérií.
Podle ředitele odboru základního vzdělávání ministerstva školství Michala Černého na změny nedojde od ledna příštího roku. „To znamená, že současný systém bude nepochybně platit ještě v roce 2025. Co bude od 1. 1. 2026, nevíme,“ řekl.
Řadě rodičů, ředitelů škol a asistentů samotných se zřejmě uleví, protože je v poslední době provázela nejistota. Shodli se na tom všichni účastníci zmíněné debaty ve Sněmovně včetně například zástupkyně ředitele speciální SŠ a ZŠ Havířov-Šumbark Veroniky Majkútové.
Dětí bude méně, ale školky nerušte, apeluje ministerstvo
„Za poslední rok k nám přišlo z běžných základních škol pár dětí s lehkým mentálním postižením, které byly třeba v osmém ročníku. Ve škole jim řekli, že asistent už nebude, a rodiče jim uvěřili,“ popsala.
Také Ondřej Lněnička, ředitel pražské ZŠ profesora Švejcara, si stěžoval na zbytečné napínání kolem osudu novely.
„Měl jsem nedávno schůzku s našimi asistenty a ta nervozita je mezi nimi tak obrovská, že už to ovlivňuje jejich práci. Motivace vzdělávat se, rozvíjet se je nízká. Vědět něco a nevědět nic je setsakramentsky velký rozdíl. Informaci, že to od 1. 1. 2025 nebude, jsme mohli mít dávno,“ zdůraznil.