Nové poznatky o šíření myší prozrazují hodně také o migraci lidí

Výsledky studie, na které pracoval tým expertů ze dvou ústavů Akademie věd ČR, přinášejí nové poznatky o evoluci a šíření myši domácí v Evropě. Mění dosavadní představy o kolonizaci kontinentu i pohled na vzájemné působení lidí a zvířat.

Foto: archiv ÚBO a ÚŽFG

Odběr vzorků DNA myší domácích v terénní laboratoři v hybridní zóně v západních Čechách

Rozsáhlý výzkum, který zahrnoval více než 8000 myší, prokázal, že kolonizace Evropy oběma poddruhy myši domácí probíhala odlišně. Zatímco východní poddruh, Mus musculus musculus, byl na kontinentu zastoupen jednou hlavní linií, západní poddruh, Mus musculus domesticus, se šířil několika různými cestami.

„Naše výsledky ukazují, že příběh migrace myší v Evropě je mnohem složitější, než jsme si dosud mysleli. Na rozdíl od předchozích studií vycházíme ze současných poznatků dokládajících bohaté obchodní kontakty mezi střední, západní a severní Evropou během doby bronzové,“ uvedl Miloš Macholán z Ústavu živočišné fyziologie a genetiky Akademie věd ČR.

Další kolonizační fáze byla podle něj pravděpodobně spojena s odchodem germánských a následným příchodem baltsko-slovanských kmenů. „Naznačujeme, že tímto způsobem mohl vzniknout unikátní genetický mix severoevropských myší, který poutá pozornost vědců od 80. let minulého století,“ doplnil.

Na Chebsku vědci opět zkoumají výskyt vzácné bělozubky tmavé

Myš domácí je klíčovým modelovým organismem v mnoha vědeckých oborech a po člověku druhým nejvíce studovaným savcem. Přesto však znalosti o její evoluční historii zůstávají neúplné. Tyto mezery se rozhodl objasnit vědecký tým z Ústavu živočišné fyziologie a genetiky AV ČR a Ústavu biologie obratlovců AV ČR.

Myši domácí se poprvé objevily na indicko-pákistánském subkontinentu nebo íránské náhorní plošině zhruba před 500 tisíci lety, kde se posléze rozdělily do několika poddruhů. Přibližně před 12 tisíci lety se připojily k lidským společnostem a spolu s nimi se postupně rozšířily po celém světě.

Foto: Akademie věd ČR

Dva poddruhy myši domácí, východní a západní, se v Evropě setkávají, kříží a vytvářejí hybridní zónu, která je přírodní laboratoří pro studium vzniku druhů.

V Evropě se setkávají dva nejrozšířenější poddruhy a na hranici jejich areálů vznikla tzv. hybridní zóna, kde se oba poddruhy kříží a produkují hybridní potomstvo.

„Zjistili jsme, že myši z této oblasti jsou ze stejné linie jako myši ze Skandinávie, které představují mozaiku jaderné DNA východního poddruhu a mitochondriální DNA poddruhu západního,“ uvedl Jaroslav Piálek z Ústavu biologie obratlovců AV ČR s tím, že vědci zkoumali více než 7000 vzorků myší podél 900 km dlouhého úseku hybridní zóny napříč celou Evropou a tisícovku dalších vzorků z celého světa.

Japoncům se podařilo odchovat myš se dvěma otci

Nový pohled na migrace myší a lidí na severu Evropy

Na základě nových archeologických dat experti zpochybňují dosavadní představy o šíření myší v severní Evropě. Původní hypotézy předpokládaly buď jejich absenci ve Skandinávii během doby bronzové, nebo kolonizaci Skandinávie nejprve východním poddruhem, kterou nahradil západní poddruh. Obě teorie však vykazují podle vědců významné nedostatky.

Proto navrhují alternativní scénář, který předpokládá, že do severní Evropy jako první pronikl západní poddruh myši domácí společně s germánskými kmeny, zatímco východní poddruh se šířil později spolu s migračními vlnami Slovanů.

„Naše studie nejenže mění náš pohled na kolonizaci Evropy myší domácí, ale také přináší nové možnosti pro výzkum lidské historie. Studium genetických stop v myších populacích nám pomáhá lépe porozumět tomu, jak se lidé v minulosti pohybovali a jaké kulturní a biologické interakce tyto jevy provázely,“ dodal Macholán.

Archeologové objevili v Kateřinské jeskyni ozdoby z ulit plžů z doby kamenné