Článek
Projekt, na jehož základě chce úřad stanovit doporučení pro učivo, má trvat do konce příštího školního roku. Řeší se i mistrovská zkouška.
„Pokusné ověřování probíhalo i v době mimořádných opatření, kdy byly uzavřeny školy, a to přípravou pedagogické dokumentace k ověřování očekávaných výsledků, které byly pokusným ověřováním nově nastaveny,” uvedla mluvčí.
Pokračovalo podle ní i po otevření škol, kdy se podle dokumentace vyučovalo. Pokusné ověřování bude pokračovat do konce nadcházejícího školního roku.
„Podle výsledků budou stanovena doporučení pro vznik nové vzdělávací oblasti Člověk a technika pro první i druhý stupeň ZŠ, a to jako součást revidovaného rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání, který by měl být dokončen v roce 2023,” popsala Lednová.
Obsah přijímaček na střední by se měl podle ministra změnit. Chystá se i nový předmět
Rozhodnutí zavést do škol nový předmět oznámil na jaře 2019 vicepremiér Karel Havlíček (za ANO). Zmínil tehdy, že jako povinný předmět by se měla technika poprvé v rozvrzích objevit v roce 2022.
„Modernější dílny”
Od dřívějších dílen by se podle něj měla lišit tím, že bude klást důraz na moderní propojení manuální práce s novými digitálními technologiemi. Na plánu se dohodl s ministrem školství Robertem Plagou (za ANO).
Mluvčí MŠMT pak uvedla, že technika by mohla být povinná ve všech ročnících druhého stupně ZŠ, a to jednu hodinu týdně. Plaga ale později řekl, že by se technika spíš měla včlenit do jiných předmětů.
Dílny po internetu? Učni musí k ponku, praxi nelze nahradit, varují učitelé
Ověřování výuky technických dovedností zahájilo ministerstvo školství na podzim 2019. Na základní jednoletý projekt s účastí asi 30 škol s dobrou výbavou navázal loni dvouletý program, do kterého se mělo zapojit zhruba 100 ZŠ včetně těch, které technicky tak dobře připravené nejsou. Projekt za zhruba deset milionů korun má mj. zjistit, zda mají školy pro výuku techniky dostatek vybavení a učitelů. Má také pomoci najít řešení, jak předmět začlenit do rozvrhu.
Redukce části učiva
Tzv. rámcové vzdělávací programy, které od roku 2005 nahradily jednotné osnovy, zahrnují technické manuální činnosti už nyní. Děti se seznamují např. s konstrukčními činnostmi.
Gymnázia budou modernizovat výuku informatiky, školy mohou návrhy připomínkovat
Podle expertů je učivo v některých ohledech zastaralé a předimenzované. Letos v únoru ministerstvo představilo změny ve výuce informatiky v ZŠ. V některých předmětech se tam kvůli tomu povinné učivo redukuje, což vyvolalo kritiku části učitelů.
Ke změně učiva s důrazem na informatiku se přihlásilo 787 škol
Na prvním stupni budou změny povinné nejpozději od září 2023, na druhém o rok později. Větší celková redukce v učivu by podle dřívějších informací úřadu měla nastat v nadcházejících dvou až třech letech.
Zavedení mistrovské zkoušky
Vláda by se navíc měla na pondělním jednání zabývat zavedením mistrovské zkoušky. Ministerstvo průmyslu (MPO) totiž připravilo změnu zákona o Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR, a tím zavedení mistrovské zkoušky. Chce tak vyřešit skutečnost, že absolventi odborných škol nemají možnost formálně doložit, že jsou mistry svého oboru. Není tak zatím podle resortu oficiální způsob, jak mohou lidé prokázat, že v určité, zpravidla řemeslné profesi dosahují nejvyšší možné úrovně.
SOŠ budou moci v příštích letech vynechat část učiva, aby mohly posílit důležité předměty
Ministerstvo díky tomuto svému návrhu očekává zvýšení zájmu mladých lidí o řemeslná povolání. Hospodářská komora odhaduje, že v prvních pěti letech bude ročně vykonáno průměrně 2000 zkoušek a vydá se 1600 mistrovských listů. Za zkoušku by měli lidé zaplatit v průměru 25 tisíc korun. MPO navrhuje, aby byl zákon účinný od ledna příštího roku.