Článek
Cermat již dříve v souvislosti s maturitními testy upozornil, že vyšší neúspěšnost může souviset se zatím nejvyšší účastí studentů u maturitních zkoušek.
Kvůli opatřením proti koronaviru letos totiž nikdo z maturantů na konci druhého pololetí nepropadl. Ke zkoušce tak mohli jít i ti, kteří by k ní běžně kvůli špatnému prospěchu nebyli připuštěni. Neúspěšnost v testech stoupla meziročně o 3,6 procentního bodu na 17,7 procenta středoškoláků.
Jedno procento nezvládlo ani jeden z obou předmětů
Z celkového počtu 53 100 prvomaturantů konajících ústní zkoušky z češtiny i cizího jazyka neuspělo 4,3 procenta studentů jen z českého jazyka a 2,1 procenta pouze z cizího jazyka. Jedno procento neuspělo ani v jednom z obou předmětů.
Loni bylo u ústních maturit 48 500 žáků. Pouze z češtiny propadlo tehdy o 0,6 procentního bodu maturantů méně. V samotném cizím jazyce byla ale neúspěšnost nižší letos, a to o 0,2 procentního bodu.
Termín pro podání přihlášek k podzimním maturitám se o měsíc posunul
Státní maturita se skládá povinně ze dvou předmětů. Všech se týká čeština a druhý předmět si vybírají mezi cizím jazykem a matematikou, kterou letos upřednostnila pětina maturantů.
Z matematiky se dělá jen didaktický test, z jazyků kromě toho i ústní zkoušky a slohy, které se letos kvůli opatřením proti šíření covidu-19 výjimečně nepsaly. Žáci samozřejmě maturují i z dalších předmětů v rámci tzv. školní části.
Na řadě středních škol začala ústní část maturit
Kvůli situaci kolem nového koronaviru se zhruba o měsíc posunuly i termíny maturit, a to na začátek června. Ústní maturity se mohly konat do 17. července. Analýza výsledků vychází ze stavu údajů k 13. červenci.
Nejlepší výsledky mají opět gymnazisté, ale ne o tolik
Nejlépe skončili u ústních zkoušek tradičně gymnazisté a naopak nejhůře nástavby. V porovnání s výsledky testů je ale rozdíl mezi nimi výrazně nižší. U ústních zkoušek z češtiny činí rozdíl mezi gymnázii a nástavbami 7,1 procentního bodu, zatímco u testů 37,5 procentního bodu.
Čistá neúspěšnost v češtině dosáhla u ústních zkoušek 4,9 procenta, o 0,6 procentního bodu víc než loni. Nejhorší výsledek měly některé technické odborné školy nebo netechnické nástavby, kde se neúspěšnost pohybuje nad osmi procenty.
Z maturitních testů propadlo více žáků než loni
Ústní zkoušky z angličtiny, ze které maturovaly tři čtvrtiny všech, nezvládlo letos kolem 3,1 procenta prvomaturantů. Loni to bylo stejně. Největší neúspěšnost v cizích jazycích byla opět v němčině. Činila 5,4 procenta, proti loňsku ale klesla. V meziročním srovnání dopadli maturanti lépe i v ruštině a francouzštině. Ve španělštině jich letos uspělo naopak méně.
Druhé pololetí uplynulého školního roku výrazně ovlivnila epidemie koronaviru. Školy se kvůli ní 11. března zavřely a výuka pokračovala dva měsíce jen na dálku. Maturanti měli možnost se do škol vrátit k přípravě na zkoušky od 11. května. Docházka do konce školního roku zůstala dobrovolná.
Neúspěšnost prvomaturantů u ústní části státních maturit (v procentech): | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Český jazyk a literatura | 5,0 | 4,4 | 4,4 | 4,3 | 4,3 | 4,9 |
Angličtina | 4,0 | 3,7 | 3,7 | 3,4 | 3,1 | 3,1 |
Němčina | 7,1 | 6,9 | 6,1 | 6,2 | 7,1 | 5,4 |
Ruština | 2,7 | 3,4 | 3,9 | 2,7 | 3,4 | 2,1 |
Francouzština | 1,5 | 2,4 | 1,7 | 0,0 | 2,7 | 0,0 |
Španělština | 3,0 | 2,0 | 2,1 | 0,7 | 0,0 | 1,2 |
Zdroj: Cermat |