Hlavní obsah

Nepodceňujte při pohovoru firemní kulturu

Právo, kil

Důležitým faktorem úspěchu při přijímacím pohovoru, především v případě menších společností, se stále častěji stává souznění s firemní kulturou. Mnozí uchazeči o zaměstnání často odcházejí z pohovorů skleslí a nechápou, kde udělali chybu. Pomyslným problémem přitom mohou být právě osobní sympatie či nesouznění s firemní kulturou.

Foto: Profimedia.cz

Již při pohovoru nutné ukázat, že uchazeč lehce zapadne do kolektivu

Článek

Potvrzuje to i Lenka Černá z Annonce: „V přijímacím řízení hrají osobní sympatie podstatnou roli. Jsou totiž často součástí konečného výběru. Pokud vám člověk tzv. ‚nesedí‘, těžko to změníte.“

Nový zaměstnanec musí „zapadnout“

Obdobný názor mají na problematiku i samotné podniky. Například Radka Pučelíková, HR manažerka IT společnosti AIMTEC, tvrdí, že přizpůsobování se firemní kultuře není dobré. Nejlepší je podle ní hledat lidi, kteří jsou nastaveni stejně jako celá společnost, a způsob jejího fungování je pro ně motivací.

„V práci tráví lidé většinu svého dne. Je proto důležité, aby se cítili po celou tuto dobu dobře, stejně jako jejich týmoví kolegové. K tomu je potřeba pochopit nastavení firmy, vědět, jak se chovat a co je například tabu. Právě proto je již na pohovoru nutné ukázat, že uchazeč lehce zapadne do kolektivu a ostatní s ním budou chtít spolupracovat,“ zdůrazňuje Pučelíková.

Informace jsou k nezaplacení

Na pracovní pohovor je proto podle ní třeba se co nejdůkladněji připravit. Vedle vyhledávání obecných informací a studování produktů, které podnik nabízí, je vhodné se podívat i na to, jak společnost vlastně funguje, koho zaměstnává a jak se v ní lidé chovají.

„Ptejte se na příklady chování ve firmě, jak se lidé oslovují (tykání nebo vykání), jaký je styl oblékání, styl komunikace atd. A na pohovoru je nejlepší být sám sebou. Hovořte o profesi, ale i o rodině, koníčcích, prostě se představte jako ucelená osobnost,“ radí Alice Punch z konzultantské firmy Punch Leadership Consulting.

Různorodost ano, ale...

„Jeden člověk může ovlivnit celý kolektiv a jakékoli překážky jsou hned vidět,“ tvrdí Alžběta Pavlínová z PR agentury ADison a dodává: „Různorodost týmu je velice důležitá, ale na druhou stranu musíme již při pohovoru vědět, že uchazeč zapadne mezi ostatní a že má také k našemu oboru a práci stejný postoj jako my.“

Může se Vám hodit na Firmy.cz

Související témata:

Výběr článků

Načítám