Článek
Místo ve školkách zaručuje zákon dětem od tří let. Norma původně počítala s tím, že by od letoška měly nárok na školku už dvouleté děti, poslanci to ale zrušili.
Zeman podepsal zrychlení dopravních staveb i zrušení povinnosti přijímat do školky dvouleté děti
Nedostatečnou kapacitu mateřinek doplňují dětské skupiny. Do nich podle analýzy na konci roku 2018 chodilo asi 11 tisíc dětí do tří let, do školek pak asi 35 tisíc, 4000 byly v mikrojeslích.
Malá dostupnost v rámci EU
„V ČR je zajištěno místo pro přibližně 50 tisíc dětí (do tří let). Pro naplnění konzervativního odhadu, kdy by bylo potřeba zajistit místo pro 70 tisíc dětí, stále schází přibližně 20 tisíc míst pro děti ve věku do tří let v zařízeních předškolní péče,” uvádí analýza.
Podle ní vedle vůle rodičů dát dítě do školky je rozhodující právě dostupnost. Optimální situace, kde mají školky kapacit dostatek, je asi jen v desetině regionů.
Dvouletých dětí ve školkách přibývá, zato 3400 pětiletých navzdory zákonu nenastoupilo
Z poslední evropské zprávy o rozvoji zařízení pro děti vyplývá, že Česko patří v Evropské unii ke státům s nejnižší dostupností této péče. V nabídce jeslí či školek pro děti do tří let je ČR druhá nejhorší.
Evropská komise ve zprávě zmínila, že dostupnost hlídání a dalších služeb je zásadní pro to, aby rodiče malých dětí mohli pracovat. EU si už v roce 2002 stanovila takzvané barcelonské cíle, podle nichž by školky a další zařízení měly být dostupné 90 procentům evropských dětí nad tři roky a třetině dětí do tří let.
Pro naplnění tohoto záměru by muselo ve školkách či skupinách v Česku být podle analýzy dokonce 113 tisíc míst pro děti do tří let.
Rozdíly v českých regionech
V dostupnosti péče o nejmladší děti existují v tuzemsku velké rozdíly v jednotlivých regionech. Zařízení chybí hlavně ve velkých městech a jejich okolí. Opatrování pro potomka snadněji zajistí rodiče z oblastí, které se vylidňují.
Mnohé školky v Praze přijaly i dvouleté děti
Podle analýzy v Praze do školek chodilo zhruba 3200 dětí do tří let. Místo by ale potřebovalo zhruba 9400 dětí. Podle barcelonských cílů by jich přitom mělo být k dispozici dokonce 15 100. Do dětských skupin se jich podařilo umístit téměř 2100.
Ani školka, ani dětská skupina nefunguje ve 45 procentech obcí v Česku, tedy ve 2826. V nich žije ale jen šest procent obyvatel. Aspoň jednu školku má 3403 obcí. Ve 245 z nich je i dětská skupina. Ve 29 místech je pak jen dětská skupina, polovina z nich se nachází ve Středočeském kraji.
Přeměnit dětské skupiny na jesle?
Ministerstvo práce navrhlo novelu, podle níž by se dětské skupiny přeměnily na jesle. Na místo pro děti do čtyř let, jejichž rodiče pracují či studují, by přispíval stát.
Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) při interpelacích ve Sněmovně nedávno zmínila, že se vyjednává o příspěvku 7500 korun měsíčně. Dosud se skupiny platí z evropských peněz, čerpání dotací skončí v polovině roku 2022.
Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) při centru CERGE-EI, což je společné pracoviště Univerzity Karlovy v Praze a Akademie věd, před několika lety spočítal, že díky každému zřízenému místu ve školce či ve skupině by stát mohl ročně získat kolem 10 tisíc korun. Příjmy z daní a odvodů a uspořená částka na dávkách by totiž byly vyšší než náklady na provoz.
Rodinná politika zahrnuje dávky, daně a služby. Podle jedné ze studií IDEA se podpora v Česku soustředí výrazně na daňové úlevy a služby jsou naopak podfinancované.
Připadá na ně 18 procent výdajů na podporu rodin, což je nejnižší podíl ze zemí EU. To má podle výzkumníků vliv na postavení žen na trhu práce, jejich nižší výdělky i nižší porodnost.