Článek
Podle nových rámcových vzdělávacích programů by školy mohly začít dobrovolně učit v prvních a šestých třídách ZŠ od září 2025, povinně v těchto třídách od září 2027. Revizi představili zástupci ministerstva školství a NPI začátkem dubna, do konce května se k ní lidé mohli vyjadřovat ve veřejné konzultaci. Vzdělávání by se mělo podle zástupců ministerstva zaměřovat na dovednosti a schopnosti, ustoupit by se mělo od takzvaného encyklopedického přístupu, tedy učení mnoha věcí nazpaměť.
Nejnovější návrh je podle kritiků odlišný od dvou diskutovaných variant, které byly zveřejněné loni. NPI loni zveřejnil podklady, ve kterých odborníci popsali dvě varianty, jak by mohla výuka umění na základních školách vypadat.
Varianta A navrhovala, aby základem pro vzdělávání školáků zůstaly hudební a výtvarná výchova, které by rozvíjely další umělecké oblasti. Zatímco hudební a výtvarnou výchovu by žáci měli po celou dobu školní docházky, hodiny jiných uměleckých oborů by na druhém stupni ZŠ navštěvovat nemuseli.
Varianta B navrhovala, že by měl mít žák možnost se kontinuálně minimálně po dobu pěti let vzdělávat ve dvou uměleckých oborech. Autoři varianty předpokládají, že těmito obory budou na většině škol hudební a výtvarná výchova, návrh ale dává prostor i školám, které budou chtít k výuce přistupovat inovativně.
Autoři varianty A loni v létě oznámili, že ukončují spolupráci s NPI. Kritizovali zvažované „sdružování uměleckých oborů v ZŠ“, podle nich to může ohrozit rovný přístup všech žáků ke vzdělávání.
Dva nové vzdělávací obory
„Návrh oproti zadání MŠMT rozděluje oblast na dva nové vzdělávací obory Výtvarnou a filmovou výchovu a Hudební, taneční a dramatickou výchovu. Vychází z konceptu dělení umění používaného v rámci širšího diskurzu teorie umění a estetiky, který ovšem není reálně využitelný v kontextu základního vzdělávání, a není zde tudíž teoreticky odůvodněn,“ uvedli kritici posledního návrhu.
Z posledního návrhu učebních plánů podle kritiků není patrné, jak by měla výuka dvou vzdělávacích oborů Výtvarné a filmové výchovy a Hudební, taneční a dramatické výchovy vypadat. Návrh podle nich není vhodným základem pro tvorbu všech typů modelových školních vzdělávacích programů. „Nejednotný přístup k formulaci výsledků učení a ve výsledku nevyváženost výstupů této oblasti nás vedou k přesvědčení, že žákům nebude umožněn rovný přístup ke vzdělání,“ uvedli kritici.
Zároveň jim mimo jiné vadí to, že neexistuje zadání pro fakulty, které připravují budoucí učitele, podle kterého by katedry hudební a výtvarné výchovy upravily studijní plány a začaly připravovat nové studijní programy.