Hlavní obsah

Někteří češtináři se obávají změn u maturit a přijímaček na střední školy

Praha

Budoucího snížení kvality maturit a přijímacích zkoušek se obává Asociace češtinářů. Podle jejího předsedy Josefa Soukala by k ní mohly vést kupříkladu změny v obsahu zkoušek. Stávající podoba státních maturit a jednotných přijímaček podle něj zvýšila objektivitu a podpořila pozitivní změny ve výuce. Vyplývá to z prohlášení asociace, které podpořily i Svaz průmyslu a dopravy a jazykové sdružení AMATE.

Foto: Josef Vostárek, ČTK

Uchazeči o studium na Střední průmyslové škole elektrotechnické v Pardubicích, kde se 8. června též konaly jednotné přijímací zkoušky. Ilustrační snímek

Článek

Ministr školství Robert Plaga (ANO) nedávno uvedl, že by se obsah přijímacích zkoušek měl změnit. Současné testování podle něj neodpovídá tomu, co se učí děti v moderních školách. Podoba zkoušek podle něj nutí rodiče ke vzdělávání potomků v placených kurzech. Úprava je podle něj důležitá pro zlepšení vzdělávacího systému.

Obsah přijímaček na střední by se měl podle ministra změnit. Chystá se i nový předmět

Věda a školy

Podobně se již dříve ministr vyjádřil o maturitách. V červnu také prosadil zrušení plánovaného zavedení povinné státní maturity ze tří předmětů, tedy češtiny, cizího jazyka a matematiky, a navrácení slohů a ústních maturit do škol.

Obáváme se, že příští kroky v oblasti maturit a přijímacího řízení, například obsahová redukce, či dokonce zrušení testů, sníží kvalitu obou zkoušek.
Asociace češtinářů

Na úrovni státu tak od příštího roku zůstanou jen didaktické testy. Maturita bude nadále povinná z češtiny - a mezi matematikou a cizím jazykem budou žáci volit.

Prezident podepsal zrušení povinné maturity z matematiky

Domácí

„Obáváme se, že příští kroky v oblasti maturit a přijímacího řízení, například obsahová redukce, či dokonce zrušení testů, sníží kvalitu obou zkoušek,” uvedla Asociace češtinářů.

Schválené změny v maturitě jsou podle ní nesystémové a povedou k výraznému oslabení její hodnoty. Podle asociace se objevují různorodé představy o možném příštím uspořádání maturit, většinou jsou ale neurčité. Směřují zároveň ke zničení systému, který funguje, prohlásila.

Ne všichni češtináři mají stejný názor

Mezi učiteli není na fungování státních maturit a přijímacích zkoušek shoda. Zatímco Asociace češtinářů a Asociace metodiků cizího jazyka AMATE se již dříve vyjadřovaly proti změnám současného systému, Společnost učitelů českého jazyka a literatury je podporuje. Podle její mluvčí Veroniky Valíkové dosavadní nastavení maturity zbytečně zatěžovalo státní rozpočet i fungování škol a mohlo negativně ovlivňovat vztah mladé generace k literatuře i jazyku.

Uchazeči o studium na SŠ znají výsledky přijímaček. Jsou lepší než loni

Věda a školy

Podle Asociace češtinářů je kritika zkoušek, která se objevuje v médiích, často neobjektivní. „V rozporu s většinově prezentovanými názory nejsou testy postaveny na ‚nepotřebné' teorii a terminologii a není možné se na ně jen ‚nabiflovat'; místo znalostí se upřednostňuje gramotnost žáka,” uvedla.

Státní část zkoušek podle ní podpořila pozitivní změny v obsahu výuky, jako třeba větší důraz na práci s textem. Možnost přijímání uchazečů například na základě pohovorů či výběru z dosavadních prací ze školy či kroužků by podle asociace nezaručovala objektivitu.

Maturitní testy z matematiky i češtiny dopadly o něco hůř než loni

Věda a školy

Neúspěšnost u maturitního testu z češtiny letos vzrostla z loňských 10,2 procenta na 14,1 procenta. Podle organizátora státních maturit Cermatu to souvisí s tím, že kvůli opatřením proti koronaviru letos nikdo z maturantů na konci druhého pololetí nepropadl, a ke zkoušce tak mohli jít všichni.

Neúspěšnost z češtiny ale rostla každoročně i v minulých letech. Mezi roky 2013 a 2019 stoupla z 1,8 procenta na 10,3 procenta.

Související články

Výběr článků

Načítám