Článek
„Bez dalšího pedagoga by určitě nebylo možné, aby František chodil do školy. Má totiž individuální vzdělávací plán a neučí se vždy to samé, co celá třída,“ řekla Novinkám Františkova maminka Bohdana Goliášová.
Její syn má sice autismus, ale netrpí mentální retardací, a může tak zatím chodit každý den do páté třídy v Základní škole Jasan v Nedvědici. Tam s ním pracuje druhý učitel a František má kontakt se spolužáky.
Další pedagog, nikoli asistent
„Ve třídě má takový svůj koutek, kam se na řadu předmětů odděluje a má individuální výuku se svým učitelem,“ nastínila jeho matka. Často se učí zcela jiné věci než zbytek třídy. Kvůli diagnóze totiž chlapec vyžaduje své tempo a postupy.
Špatné vysvědčení ještě nemusí znamenat, že se dítě nesnaží. Problém může být i v kolektivu
„Některé předměty potřebuje hodně upravovat, nerozumí třeba moc dobře číslům kvůli dyskalkulii, ale naopak v jiných vyniká, například v zoologii nebo historii, kde je pokročilejší než jeho spolužáci,“ podotkla Goliášová. Klíčové je podle ní zejména to, že ho učí někdo s pedagogickým vzděláním.
„Asistent pedagoga, který je vlastně k ruce učiteli, na to nestačí,“ myslí si.
František se učí s podporou dalšího pedagoga už od první třídy a podle jeho matky je pro něj jedinou možností na řádné vzdělání. „Myslíme si, že to našemu synovi dává neskutečnou šanci do života a že se díky tomu stane platným členem společnosti a neskončí celoživotně na sociálních dávkách,“ uvedla.
Učitele potřebují stovky dětí
Na podpůrná opatření, mimo jiné v podobě druhého učitele, mají podle současného školského zákona nárok znevýhodněné děti, které kvůli zdravotnímu handicapu, nemoci či úrazu potřebují zvlášť pomoci.
„Nejsou to děti jen v běžných a speciálních školách, ale také ty, které se kvůli dlouhodobé nemoci učí doma, ale nemají domácí vzdělávání,“ vysvětlila pro Novinky Iva Janská, ředitelka organizace Spoluškola, která se věnuje školskému právu.
Loni podle ní mělo dalšího pedagoga 361 dětí v základních školách a napříč všemi vzdělávacími stupni využívalo opatření téměř sedm set dětí. Janská se navíc obává, že potřeba do budoucna spíše poroste.
I přes námitky rodičů, organizací, které se věnují vzdělávání, a také veřejného ochránce práv však novela školského zákona s dalším pedagogem nepočítá.
Speciální školy přijímají čím dál více dětí s autismem. Někde kapacity už nestačí
„Navrhovaná novela postupně ruší podpůrné opatření ‚další pedagogický pracovník‘, protože bylo původně zamýšleno jako dočasné řešení související se změnou financování školství,“ sdělila Novinkám mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová (od února již bývalá mluvčí - pozn. red.).
Opatření už podle ní nebude tolik potřeba, protože nový systém umožňuje efektivnější dělení tříd a tandemovou výuku, tedy vyučování dvěma učiteli najednou.
Opatření navíc podle ministerstva využívalo pouze zhruba sedm procent škol v Česku. Efektivnější alternativu pomoci žáků prý představuje systémové financování školních psychologů a speciálních pedagogů.
Opozice je proti
Se zrušením druhého učitele nesouhlasí ani zástupci opozice. Poslankyně Jana Berkovcová a Jana Hanzlíková (obě ANO) se rozhodly podat pozměňovací návrh, který by podpůrné opatření zachoval.
„Další učitel je z našeho pohledu velmi důležitý pro děti s největší potřebou podpory. Bez něj by končily v domácím vzdělávání, kde je budou učit rodiče. Bohužel se ale obávám, že náš návrh velkou naději nemá,“ řekla Novinkám Berkovcová.
Poslankyně se navíc domnívá, že vyškrtnutí dalšího učitele bylo provedeno především s cílem ušetřit. „Když někomu přizná pedagogicko-psychologická poradna dalšího pedagoga, je to samozřejmě nákladné,“ poznamenala.
Ministerstvo jde proti vlastním záměrům, doplatí na to slabší žáci a talenty
Stejného názoru je i Janská, která zdůraznila, že jde o krátkozraké řešení, které zatíží rozpočet v jiné oblasti.
„Podle našich propočtů se jedná asi o 150 milionů korun v případě základních škol, což není velká částka. Na druhé straně stojí stovky dětí, které kvůli tomu buď vypadnou ze vzdělávacího systému zcela, nebo budou nedobrovolně končit v domácím vzdělávání, což by dál zatěžovalo jejich rodiny a omezovalo rodiče v pracovních možnostech,“ upozornila ředitelka Spoluškoly.
Organizace se proto bude dál pokoušet dalšího učitele zachovat. „Budeme za to bojovat, protože se to týká těch nejslabších z nejslabších,“ dodala Janská.