Hlavní obsah

Nejhravější univerzitní pracoviště v Česku tvoří kolejiště s vláčky

Brno

Nejhravější vědecké pracoviště v Česku má brněnská Mendelova univerzita. Tvoří jej železniční kolejiště rozkládající se na 220 metrech čtverečních. Po osmi úsecích dávno zrušených tratí na Moravě se prohánějí vláčky o modelových rozměrech TT a H0. Jde o laboratoř řízení kolejové dopravy provozně ekonomické fakulty. Studenti se v ní učí nejen programovat, ale také pochopit systém automatizace výroby.

Foto: Vladimír Klepáč, Novinky

Kolejiště Mendelovy univerzity

Článek

Laboratoř vznikla před deseti lety a až do víkendu 3. a 4. února si ji bude moci prohlédnout i veřejnost.

„Student nejlépe pochopí systém automatizace provozu při hře s vláčky. Musí být schopen vytvořit svůj vlastní program, který řídí vláčky tak, aby se nesrazily. Zároveň ovládá pomocí čidel návěstidla a výhybky. V mašinkách máme i minikamery, takže přímo vidí na kolejiště, jako by byl strojvedoucí a seděl uvnitř stroje,“ řekl Novinkám vedoucí laboratoře Jiří Rybička.

  • Vláček o rozměru TT je model o velikosti 1:120 a H0 o velikosti 1:87. První rozměr má tzv. rozchod kolejí 12 milimetrů a druhý 16,5 mm.

Netradiční laboratoř pro programátory

Většina oborů na Mendelově univerzitě je věnována zemědělství a lesnictví. Fakulta dopravy na škole není.

Moderní stroje vyvíjené pro městskou leteckou dopravu vznikají i v Brně

Věda a školy

Cílem laboratoře kolejové dopravy není vyškolit nové železniční dispečery, ale programátory a odborníky, kteří budou pomocí počítačů řídit provoz ve firmách s nejmodernějšími výrobními linkami. Pokud student s vláčky pracuje správně a počítačový systém má zcela pod kontrolou, vláček se dostane šťastně až do své cílové stanice.

Tento přístup k výuce programátorů je velmi netradiční. V Evropě jsou podle dostupných zdrojů spolu s Mendelovou univerzitou jen tři vysoké školy, které mají vlastní kolejiště. Pracovníci laboratoře jsou nadšenými milovníky železnice, takže laboratoř využívají přes den k výuce a po večerech trať rozšiřují, upravují a doplňují o nové prvky.

Foto: archiv Mendelovy univerzity Brno

Kolejiště Mendelovy univerzity v Brně patří k největším v Česku.

Kolejiště se nachází v suterénu jedné z univerzitních budov. Při vstupu do ní má návštěvník pocit, že se ocitl v dětském světě plném her. Budoucí programátor musí s pomocí lektorů zvládnout ovládání kolejiště nejen z počítače, ale také s vlastní aplikací z mobilního telefonu.

Zaniklé tratě na Moravě

Srdce každého milovníka historické železnice zaplesá, když zjistí, že minivláčky jezdí po modelech dávno zrušených moravských tratí, po nichž v reálném terénu zbyly už jen náspy či mosty.

Zatímco už jen ti nejstarší si pamatují časy, kdy jezdily vlaky z centra Brna přes Jehnice a Kuřim do Veverské Bítýšky, protože trať byla zrušena v roce 1935, v laboratoři ale stále existuje.

Ostravský superpočítač vyvinul systém, který má zvýšit bezpečnost vlakové dopravy

Věda a školy

„S využitím geomap, tedy map zachycujících terénní nerovnosti, jsme zjistili přesné trasy některých dávno zrušených úseků železnice a tady jsme si je vymodelovali,“ vysvětlil Rybička.

Vědci chtějí být přesní. Problém je v tom, že plány některých moravských tras už v Česku ani nejsou, takže po nich pátrají v archivech rakouských říšských drah ve Vídni.

Kolejiště Mendelovy univerzity je jedním z největších železničních kolejišť v republice. „Jsme sice poněkud netradiční pracoviště, ale vláčky na univerzitní půdě rozhodně smysl mají,“ doplnil docent Rybička.

Kolejiště bude tento a příští týden otevřeno pro veřejnost, a to vždy ve čtvrtek a pátek od 15:00 do 19:00 a v sobotu a neděli od 13:00 do 18:00.

Světel je ve městech až příliš, nový přístroj pomůže ta zbytečná vypnout

Věda a školy
Související témata:

Výběr článků

Načítám