Hlavní obsah

Nejdražší částí inkluze jsou asistenti pedagoga

Praha

Asistenti pedagoga jsou nejdražší částí systému vzdělávání handicapovaných dětí v běžných školách. Na ten mohou školy od loňského září čerpat peníze od státu. Asistenti tvoří 7,2 procenta poskytovaných opatření pro děti se speciálními potřebami, „spolykají” však zhruba polovinu peněz na inkluzi. Podle analýzy, kterou zveřejnilo ministerstvo školství, její financování stálo více, než by muselo.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Školy podle analýzy ve školním roce 2016/17 poskytly dětem se speciálními vzdělávacími potřebami více než 64 tisíc podpůrných opatření, přičemž žádaly o peníze na 85 procent z nich.

Hodina doučování

Nejčastějším podpůrným opatřením byla hodina doučování od učitele, která stála zhruba desetinu celkových nákladů na inkluzi. Poradny to doporučily asi 10 tisícům dětí, stálo to asi 202 miliónů korun.

V kategorii speciálních učebnic poradny nejčastěji předepisovaly různé pomůcky pro výuku čtení a psaní (asi 3000), za které stát zaplatil zhruba 867 tisíc. Nejnákladnější podporou v této kategorii byly učebnice pro výuku žáků s mentálním postižením, které školy nakoupily pro 903 dětí za 2,7 miliónu.

Celkové náklady těchto opatření činily zhruba 2,07 miliardy korun. Nejdražší byli právě asistenti pedagoga. Školy, zejména základní, jich nově zaměstnaly v přepočtu na úvazky asi 3600 za 1,35 miliardy korun.

Již v červnu Novinky informovaly, že počty asistentů pedagoga rostou po tisících. Za první čtvrtletí tohoto roku bylo evidováno 11 038 plných úvazků. [celá zpráva]

„Číslo, které jsme v červnu obdrželi (11 038), je počet všech úvazků asistentů pedagoga v českém vzdělávacím systému,“ vysvětlilo pro Novinky MŠMT.

Asistenti pedagoga ale nemusejí být přiděleni a placeni jen skrze podpůrná opatření. V rámci nových finančních příspěvků na inkluzi, které fungují od loňského září, školy nově získaly 3600 asistentů. „Finanční nároky na ně odpovídají částce více než 1,345 miliardy Kč,“ doplnil resort.

Krajské úřady asi nepochopily systém financování

Na opatření ve speciálních školách, které měly čerpat peníze na inkluzi jen výjimečně, poskytl stát od letošního ledna do srpna zhruba 143 miliónů Kč. Podle autorů analýzy zřejmě krajské úřady nepochopily systém financování těchto škol, které dostávají od roku 2005 z krajů peníze na žáka a příspěvek na zdravotní postižení, jenž má dotovat nižší počet žáků ve třídě.

Ministerstvo proto zřejmě bude chtít v další novele vyhlášky o inkluzi upřesnit opatření, na která budou mít nárok žáci speciálních škol. Novelu by chtěl úřad připravit do konce roku.

Poradny příliš často doporučují asistenta

Vzdělávání dětí se speciálními potřebami v běžných školách stálo v uplynulém školním roce více peněz, než by muselo. Podle analýzy navíc poradny zbytečně často doporučovaly jako podpůrné opatření právě asistenta pedagoga, který stál celý systém nejvíc peněz.

Ministerstvo loni uvádělo, že výdaje pro rok 2016 budou 410 miliónů Kč a pro letošek jedna miliarda korun. Ve skutečnosti ale stát za inkluzi zaplatil v loňském roce 589 miliónů a za první pololetí letošního roku zhruba 1,5 miliardy korun. V srpnu pak vláda navýšila rozpočet na inkluzi o dalších 400 miliónů z vládní rezervy. [celá zpráva]

Proti novému nastavení inkluze se loni postavila mimo jiné Asociace speciálních pedagogů, podle níž vede k neodbornému vzdělávání těchto dětí. Dle ministerstva ale nenastal žádný masivní přesun handicapovaných ze speciálních škol do běžných, naopak se potvrdila lepší podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jejichž počet v běžných školách dlouhodobě roste.

Související články

Výběr článků

Načítám