Hlavní obsah

Nedostatečnou připravenost prvňáků na školu pozoruje 80 procent učitelů, upozorňuje inspekce

Praha

Nedostatečnou připravenost dětí na školní výuku pozoruje u svých žáků téměř 80 procent učitelů prvních tříd základních škol. Mezi nejvýraznější problémy dětí, které jsou podle učitelů nedostatečně připraveny na školu, patří potíže s nácvikem pohybů při psaní a kreslení a s pozorností.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

Výsledky vyplývají z tematické zprávy České školní inspekce. Rozdíly v připravenosti žáků podle většiny učitelů působí ve výuce výrazné problémy, uvedla inspekce.

Logopedické vady a poruchy řeči jsou podle inspekce druhou nejčastější příčinou odkladů povinné školní docházky. Na prvním místě je celková nezralost dětí.

Učitelé prvních tříd podle inspekce očekávají, že žáci budou splňovat určitý standard připravenosti na školu. Školy by podle nich zároveň měly s přirozenými rozdíly v možnostech i výkonech žáků počítat.

Potíže s psaním, kreslením a soustředěním

Mezi nejvýraznější problémy patří potíže s nácvikem pohybů při psaní či kreslení, takzvanou grafomotorikou, a se soustředěním. Často učitelé pozorují také problémy s řečí a výslovností. Podle inspekce se v 93 procentech základních škol nachází alespoň jedno dítě, které je v péči logopeda. V Česku je podle statistik ministerstva školství téměř 4300 základních škol.

Známky se mají zrušit i pro druhé třídy

Domácí

Na logopedickou prevenci v přípravě dětí na přechod do základní školy se v mateřské škole zaměřují necelé dvě třetiny pedagogů. Podle inspekce jde o alarmující zjištění, jelikož podle učitelů ZŠ je řeč a výslovnost žáků problematická. Logopedické vady a poruchy řeči jsou podle inspekce druhou nejčastější příčinou odkladů povinné školní docházky. Na prvním místě je celková nezralost dětí.

Častěji jsou problémy v samostatných základních školách. Podle inspekce lze říci, že mateřské školy, které jsou součástí ZŠ, se snaží zohledňovat požadavky, které školy na děti kladou.

Rozdíly jsou podle inspekce i regionální. Největší podíl učitelů, podle kterých je větší počet jejich žáků nepřipravených na školu vzhledem k počtu dětí ve třídě, je podle inspekce v Karlovarském kraji.

Učitelé prvňáků se podle inspekce zároveň shodují, že by školy měly zejména v počátcích práce s dětmi s přirozenými rozdíly v jejich možnostech i výkonech počítat. Podle inspekce je důležité, aby mateřské školy získávaly od ZŠ zpětnou vazbu a následně se rozvoji potřebných dovedností a schopností, které budoucím žákům usnadní zahájení povinné školní docházky, věnovaly.

Novela chce omezit počet odkladů školní docházky, přesunout zápisy do škol i změnit hodnocení žáků

Věda a školy

Sankce místo motivace. Novela zákona o sociálních dávkách má své mouchy a doplatí na ně děti, říkají neziskovky

Ekonomika

Související články

Úplný zákaz mobilů má šestina škol

Jen šestina škol zcela zakazuje požívání mobilních telefonů ve svých prostorách. Nějaký typ regulace má téměř každá škola, ale většina počítá s tím, že...

Výběr článků

Načítám