Hlavní obsah

Nedokončená rampa pro start rakety Starship odborníky zaskočila. Musk uznal chybu

Obří dopravní systém Starship/Super Heavy společnosti SpaceX minulý týden ve čtvrtek odstartoval, avšak nedlouho poté ve vzduchu explodoval, když se aktivovalo automatické ukončení letu. Před oddělením raketových stupňů začal stroj dělat nečekané „kotrmelce“. Při samotném startu došlo k poškození vzletové rampy, která navíc nebyla dokončená. Experty to udivuje.

Raketa Starship krátce po startu explodovalaVideo: Reuters

Článek

Šlo o první letový test této sestavy, a to bez posádky. Celkem 120 metrů vysoký systém Starship tvořily obrovská raketa Super Heavy (první stupeň) a kosmická loď Starship (druhý stupeň).

Problém nastal, když mělo dojít k oddělení kosmického plavidla od nosné rakety. Na snímku pořízeném krátce po startu z amerického kosmodromu Starbase v Texasu je patrné, že u osmi ze 33 raketových motorů Raptor došlo ke ztrátě tahu. Mohly nefungující motory zapříčinit zvláštní chování stroje? Zřejmě ano.

Ony „přemety“ systému Starship nebyly součástí letového plánu a neměly sloužit k patřičnému oddělení druhého stupně Starship od nosné rakety Super Heavy. „Jde velmi pravděpodobně o následek nesymetrie tahu motorů Super Heavy,“ sdělil Novinkám specialista na kosmonautiku Michal Václavík z České kosmické kanceláře a Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Start obří rakety Starship poškodil odpalovací rampu, další pokus nejdříve za pár měsíců

Věda a školy
Pomalejší stoupání a nabírání rychlosti kvůli několika nefunkčním motorům pravděpodobně zcela rozhodilo harmonogram letu. Oddělení lodi bylo podle oficiální dokumentace plánováno zhruba tři minuty po startu ve výšce 64 km, jenže při testovacím letu měla raketa tou dobou výšku jen 37 km.
Druhým potenciálním vysvětlením „salt“ je, že řídicí software nebyl připraven na extrémní situaci a snažil se vykonat manévr pro oddělení Starship, i když ještě nebylo dosaženo správné výšky a rychlosti. Plán byl, že Super Heavy naklopí své středové motory, aby dostala celou sestavu do otáčení podél svislé osy, načež by došlo k vypnutí motorů, odjištění zámků a oddělení Starship jen pomocí odstředivé síly. Podobným způsobem SpaceX vypouští družice Starlink. Tuto teorii ale nabourává, že během zmíněných salt se vůbec nevypnuly motory.
Zdroj: ElonX

To, že firma SpaceX miliardáře a podnikatele Elona Muska neprovedla dokončení vzletové rampy podle plánu, je podle Václavíka zarážející. „Protože si ve SpaceX evidentně byli dobře vědomi, jaké následky může mít několikasekundová práce 33 motorů Raptor při plném tahu, než se raketa vznese dostatečně vysoko nad vypouštěcí stůl,“ pokračoval Václavík.

„Měli k dispozici jednak data ze statických testů – i když s méně motory a s redukovaným tahem –, jednak také zkušenosti s provozem velkých raket jak v USA, tak v Rusku. Osobně nevím, co tlačilo SpaceX, aby byl test proveden před instalací chlazených ocelových plátů. Ty dva nebo tři týdny by je podle mého názoru nezabily,“ dodal.

Ke škodám pod vypouštěcím stolem na kosmodromu došlo proto, že rampa není vybavena vodním systémem, který by tlumil akustickou sílu raketových motorů, ani deflektorem spalin, jenž by dokázal nápor Raptorů odklonit bezpečným směrem.

Ze strany SpaceX šlo o experiment, o kterém Musk hovořil už v roce 2020. Tehdy řekl, že SpaceX se bude snažit, aby nebylo třeba vybudovat deflektor, ale zároveň dodal, že se to může ukázat jako chyba.

Deflektor (rozrážeč) je umístěn pod raketou a slouží k odkládaní proudících spalin do stran, čímž zamezí jejich odražení směrem zpět ke startující raketě. Pokud rozrážeč pod raketou není, může dojít k roztříštění tepelné ochranné vrstvy u startovací rampy, popsal web ElonX.

Největší raketa Starship po startu explodovala

Věda a školy

„Na analýzu je ještě brzy, ale síla motorů při přidání plynu mohla beton spíše roztříštit než ho jen narušit. Motory měly při statické zkoušce pouze poloviční tah,“ napsal na Twitteru sám Elon Musk.

„Před třemi měsíci jsme začali stavět masivní ocelovou desku s vodním chlazením, která bude umístěna pod startovacím držákem. Nebyla včas hotová a my jsme se na základě požárních statických údajů mylně domnívali, že Fondag (vysoce odolný beton) jeden start vydrží,“ přiznal.

Kdy bude další pokus?

Další start přesto může podle Muska přijít již za jeden až dva měsíce – nicméně jak připomíná list The Washington Post, americký podnikatel bývá často ve svých plánech „až příliš optimistický“.

„Osobně si myslím, že opakovaný test se neuskuteční dříve než po letních prázdninách,“ poznamenal Václavík.

Musk přišel kvůli propadu akcií Tesly za den o 279 miliard korun

Ekonomika

„Víme, že deflektor tam nebyl a že beton, který motory při startu vyrvaly, létal všude okolo a dost daleko – do moře v docela velké vzdálenosti od břehu nebo na parkoviště aut. Zatím jen spekulovat můžeme o tom, jestli tu sílu vzletu inženýři SpaceX podcenili,“ zareagoval pro Novinky na diskutabilní start popularizátor kosmonautiky Milan Halousek z České kosmické kanceláře a České astronomické společnosti.

Tah Raptorů navíc pod vypouštěcím stolem vytvořil hluboký kráter, úlomky betonu dále mj. způsobily škody na nádržích tankovací farmy.

Že začátek všech navazujících problémů je právě v prvních okamžicích po startu, je podle Halouska téměř jisté. „To vše nicméně budou spekulace až do okamžiku, kdy SpaceX vydá nějakou shrnující oficiální zprávu,“ konstatoval.

Též podle Václavíka můžeme spekulovat, zda by mohl dopadnout první let největší rakety jinak, kdyby byl startovní komplex postaven robustněji.

„Čtyři minuty po startu došlo k vynucenému zničení rakety. Nedošlo k oddělení Starship od Super Heavy. Ačkoli to vypadá na úplný nezdar, není tomu tak. Sestava letěla úplně poprvé. Překonala jeden z kritických okamžiků, max Q (bod, kdy atmosférický let rakety dosáhne maximálního dynamického tlaku – pozn. red.), i když s výpadkem několika motorů Raptor. I na tom se mají týmy co přiučit,“ shrnul Václavík minulý týden na Twitteru.

Už podle jeho tehdejšího vyjádření mohla být souprava poškozena právě již při startu, kdy se uvolnily trosky, které mohly poškodit též samotnou raketu (a její motory) a být i jednou z příčin nezdaru. Upozorňují na to i v zahraničí.

Při testovacím letu měl druhý stupeň obletět téměř celou Zemi a dopadnout do Tichého oceánu severně od Havajských ostrovů. Starship je koncipován jako systém na opakované použití, jenž by mohl v budoucnu dopravit člověka na Měsíc i na Mars.

Vyšetřování incidentu

Agentura amerického ministerstva dopravy Federal Aviation Administration (FAA) minulý týden zahájila vyšetřování. SpaceX by teoreticky mohla mít problémy se získáním licence pro další pokus. „Během vzletu a před oddělením stupně došlo k anomálii, která měla za následek ztrátu zařízení,“ napsala FAA v prohlášení.

Nyní se tedy Muskova firma musí potýkat s výrazně poškozenou infrastrukturou a možnými negativními postihy ze strany místní samosprávy a dalších úřadů, a to právě včetně federálních.

Nebezpečí srážky asteroidu se Zemí pominulo, hlásí astronomové

Zahraniční

Výběr článků

Načítám