Hlavní obsah

Nechte děti číst, co je baví, radí společnost Scio

Novinky,

Děti už prý příliš nečtou, a pokud ano, tak „nekvalitní literaturu“. V tom však problém školáků podle společnosti Scio nespočívá. Mnohem horším rizikem mohou být učitelé a rodiče či prarodiče, kteří děti od čtení odrazují omezenou nabídkou nebo povinnou četbou „zaručeně kvalitní literatury“. S takovým přístupem nesouhlasí i někteří češtináři.

Foto: Scio

Učitelé by měli být průvodci světem knížek.

Článek

„V naší škole na rozvoji čtenářské gramotnosti dlouhodobě intenzivně pracujeme,“ říká Iveta Vostrá z 2. základní školy Rakovník.

„Po nákupu současné dětské literatury v rámci čtenářských dílen mohu potvrdit, že jsou děti více motivované, čtení je baví a na hodiny se těší.“

„Babičku nebo mayovky, jinak raději nečti!“

Scio s jistou porcí nadsázky ukazuje, jak by šlo charakterizovat ono nevhodné vedení, které se dětem mnohdy dostává: Babičku nebo mayovky, jinak raději nečti! Dobré čtivo přece nutně nemusí znamenat knížky z uplynulých století.

Výzkum Národní knihovny z roku 2013 ukazuje, že rozhodující vliv na čtení má rodina a škola. Nejčastějším důvodem nečtení knih je, že to děti nebaví.

Podstatná je samostatná motivace

I zahraniční výzkumy potvrzují, že základem pro rozvoj čtenářských dovedností je motivace. Motivovaný čtenář snáze překoná počáteční překážky, získá větší sebejistotu, čte lépe a také více.

Volný výběr knih přináší samostatnost a jistotu ve čtení. Dle výzkumu Národní knihovny děti čtou nejčastěji tzv. povinnou literaturu.

Jiná a nenásilná doporučená literatura

„Podívejme se, jaké knihy jsou v seznamu povinné literatury vydaném centrem CERMAT. Kdo rozhoduje o tom, že zrovna tento seznam je ta ‚kvalitní literatura‘? Prošel vůbec nějakými změnami za posledních pár let? Doba se mění. Nejezdíme drožkou, televizi nahrazuje počítač a přátelům neposíláme holuba se zprávou přivázanou k pařátku,“ kritizuje Jana Codlová ze společnosti Scio, která vyvíjí ověřovací testy a materiály na podporu čtenářské gramotnosti.

Na stránkách knihoven lze najít seznamy „doporučené literatury“, které se značně liší od těch školních. I některé školy už vědí, jak nenásilně přivést děti ke čtení. Jde sice o dlouhodobou a trpělivost vyžadující činnost, prospěšná je nicméně také pro učitele, protože je vede k vlastnímu rozvoji v literatuře.

Důležitost zázemí

Nejde jen o tištěné knihy. Čtení elektronických knih je samozřejmě rovněž četbou. Také poslech audioknih posiluje slovní zásobu, plynulost čtení, rozvíjí dovednost porozumět textům, pomáhá překlenout propast mezi slovy a jejich významem.

Z výzkumu Národní knihovny vyplývá, že děti, které doma neměly knihovnu, rodiče jim nečetli a ani jim nebyli čtenářským vzorem, samy méně čtou a čtení je spíše nebaví.

Možnost volby

Úlohu učitele není možné podceňovat. Může být průvodcem světem knížek a časem i rádcem ve výběru kvalitní současné literatury.

Jak uzavírá společnost Scio, ideální je malé čtenáře obklopit nejrůznějšími knihami a striktně neurčovat, co je dobré a co ne. Ať už si vyberou komiks, audioknihu, tištěnou či elektronickou knihu, podstatné je, aby je čtení bavilo.

Související témata:

Související články

I dnešní děti ocení knihu pod stromečkem

I v dnešní době lze dítě potěšit knihou pod stromečkem. Podle průzkumu Čtení pomáhá si knihu přeje 89 procent dětí. Je však zapotřebí pořádně vybírat. Rodiče...

Čtení e-knih zlepšuje u dětí schopnost číst

Nejnovější studie britských vědců ukázala, že čtení elektronických knih má pozitivní vliv na čtení dětí, zejména u malých chlapců. U těch se totiž v posledních...

Výběr článků

Načítám