Hlavní obsah

Názor rodiče se při rozhodování o inkluzi posiluje, namítá náměstek Štech

Právo, jim

Obavy ze sociálky jsou zbytečné. Tak se vyjádřil náměstek ministryně školství Stanislav Štech, který má inkluzivní vzdělávání na starosti. Podle něj se práva rodiče a jeho názory naopak posilují.

Foto: MŠMT

Náměstek ministryně školství Stanislav Štech

Článek

Náměstek reagoval na článek, v němž se matka postiženého dítěte svěřila, že má obavy z možné intervence Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) v případě, že nebude souhlasit se zařazením svého dítěte do běžné školy. [celá zpráva]

Podle návrhu zákona bude mít o zařazení dítěte do školy zásadní slovo rodič a doporučení školského poradenského zařízení.

„Školský zákon nově vytváří prostor také pro revizi závěrů vyšetření ve školském poradenském zařízení, takže pokud rodič nesouhlasí s doporučením ke vzdělávání svého žáka, může požádat revizní orgán o přešetření závěrů školského poradenského zařízení,“ zdůraznil Štech.

„Pouze v případě, kdy ani poté nedojde k domluvě, jedna ze stran, tedy i rodič, může podat stížnost k OSPOD,“ dodal.

Zdravé dítě do speciální školy nesmí ani dnes

Připomněl také, že OSPOD už nyní může v podobných případech zasahovat. A to jak z podnětu rodiče nespokojeného s přístupem školy či poradenského zařízení, tak z podnětu jejich, například v případech týrání, zneužívání či nezájmu o vzdělávání žáka.

Novela podle Štecha jen upřesňuje pravidla kvůli novým nástrojům, které mají postiženým dětem pomáhat.

„Podle novely zákona, pokud rodič nebude konat v zájmu žáka, nebude poskytovat součinnost při naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání, například se nebude dostavovat za účelem vydání doporučení ke vzdělávání žáka, nebo bude trvat na zařazení žáka s průměrným nadáním do speciální školy, pak je možné využít ustanovení zákona o sociálně právní ochraně dětí,“ uvedl Štech.

Mimo to ani dnes zákon nedovoluje speciální škole přijmout žáka, který nedostal kladné doporučení od poradenského pracoviště.

Související články

Výběr článků

Načítám