Článek
Náměstek reagoval na článek, v němž se matka postiženého dítěte svěřila, že má obavy z možné intervence Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) v případě, že nebude souhlasit se zařazením svého dítěte do běžné školy. [celá zpráva]
Podle návrhu zákona bude mít o zařazení dítěte do školy zásadní slovo rodič a doporučení školského poradenského zařízení.
„Školský zákon nově vytváří prostor také pro revizi závěrů vyšetření ve školském poradenském zařízení, takže pokud rodič nesouhlasí s doporučením ke vzdělávání svého žáka, může požádat revizní orgán o přešetření závěrů školského poradenského zařízení,“ zdůraznil Štech.
„Pouze v případě, kdy ani poté nedojde k domluvě, jedna ze stran, tedy i rodič, může podat stížnost k OSPOD,“ dodal.
Zdravé dítě do speciální školy nesmí ani dnes
Připomněl také, že OSPOD už nyní může v podobných případech zasahovat. A to jak z podnětu rodiče nespokojeného s přístupem školy či poradenského zařízení, tak z podnětu jejich, například v případech týrání, zneužívání či nezájmu o vzdělávání žáka.
Novela podle Štecha jen upřesňuje pravidla kvůli novým nástrojům, které mají postiženým dětem pomáhat.
„Podle novely zákona, pokud rodič nebude konat v zájmu žáka, nebude poskytovat součinnost při naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání, například se nebude dostavovat za účelem vydání doporučení ke vzdělávání žáka, nebo bude trvat na zařazení žáka s průměrným nadáním do speciální školy, pak je možné využít ustanovení zákona o sociálně právní ochraně dětí,“ uvedl Štech.
Mimo to ani dnes zákon nedovoluje speciální škole přijmout žáka, který nedostal kladné doporučení od poradenského pracoviště.