Hlavní obsah

Nový typ vysvědčení hodnotí pokrok školáků. MŠMT chce, aby se mohlo rozdávat už letos

Brno

Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, ale není stěžejním motivem, řekla ve čtvrtek novinářům jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová. Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků.

Foto: Monika Hlaváčová, ČTK

Odborníci z Masarykovy univerzity představili nový typ vysvědčení pro ZŠ. Na snímku Jana Kratochvílová, vedoucí katedry pedagogiky na PdF MU.

Článek

Ministerstvo školství chce, aby školy – pokud budou mít zájem – tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku, jak doplnil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.

Vysvědčení vyvíjeli odborníci tři roky

Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost.

Snahou je, aby vysvědčení žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne aby bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku
Jana Kratochvílová, Masarykova univerzita

„Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou vizi,“ uvedla Kratochvílová, která je vedoucí katedry pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.

Vysvědčení u přijímaček na střední bude nepovinné

Věda a školy

Vysvědčení by podle ní mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. „Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, aby nebylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku,“ dodala.

Zabývá se i chováním

Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním.

„Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určena pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést,“ poznamenala Kratochvílová.

Foto: Monika Hlaváčová, ČTK

Ředitelé škol, které se do projektu zapojily: zleva Břetislav Svozil, ředitel gymnázia a ŽS Labyrint, Karla Černá, ředitelka ŽŠ Ivančice-Řeznovice, a Martina Raiserová, ředitelka ZŠ Střílky

Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. „Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy, které byly velmi dlouhé. Tohle je pro nás zjednodušení,“ řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Řeznovice Karla Černá.

Školy budou mít na výběr, ale u 1., 2. a 3. třídy bychom do budoucna rádi vysvědčení se známkami úplně zrušili. V Evropské unii je to přežitek
Michal Černý, MŠMT

Podle ředitelky další zapojené školy Martiny Raiserové jde o změnu myšlení učitelů. „Musí přenastavit procesy a opustit tradici známek. Je to stejně časově náročné, pokud chtějí být dobrými učiteli. Nám vysvědčení pomohlo ujasnit si smysl a cíl hodnocení a v souvislosti s tím i změnu přístupu k žákovi. Znalosti jsou samozřejmě důležité, ale chceme, aby děti měly radost z učení a nesly za něj odpovědnost,“ řekla.

V EU jsou známky přežitek

O nový typ vysvědčení mají podle fakulty zájem desítky základních škol a víceletých gymnázií. Ministerstvo školství jim chce umožnit, aby mohly používat pouze toto hodnocení.

„V současnosti jsou dvě možnosti, hodnocení známkami nebo širší slovní hodnocení, v podstatě takový dopis. Dnes představovaný projekt je přesně něco mezi. Vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické. Pro ministerstvo je to dar z nebes,“ řekl Černý.

Foto: Monika Hlaváčová, ČTK

Simona Koryčánková, děkanka PdF MU, a Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT.

Pro resort je důležité i to, že univerzita projekt se školami již vyzkoušela. „Víme, že to funguje, proto chceme tento formát přidat do vyhlášky, aby ještě v letošním školním roce mohly školy takovéto vysvědčení vydat. Budou mít na výběr, ale u 1., 2. a 3. třídy bychom do budoucna rádi vysvědčení se známkami úplně zrušili. V Evropské unii je to přežitek,“ dodal Černý.

V Česku podle něj slovně hodnotí asi desetina škol. K přijímacímu řízení na střední školy ale musí uvést známky. Ministerstvo připravilo změnu, kdy střední školy známky nebudou muset vyžadovat. Pokud je ale budou chtít, základní školy je musí dodat.

Nahradit známky jiným hodnocením pouze na vysvědčení je nesystémové, upozorňuje expert

Věda a školy

Známky nechat. Slovní hodnocení dětí ve školách odmítají hlavně senioři

Domácí

Výběr článků

Načítám