Hlavní obsah

Návrh na spojování škol nám neodlehčí, tvrdí ředitelé. Zřizovatelé by ale slučovali ještě víc

Záměr ministerstva školství slučovat menší školy v jedné obci do jednoho právnického subjektu už narazil u ředitelů. Podle nich nesplňuje jeden z hlavních cílů, a to umožnit ředitelům více se věnovat pedagogické činnosti než administrativě. Zřizovatelé, tedy hlavně obce, by ale chtěli slučovat ještě více škol.

Foto: Miroslav Homola, Novinky

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) při předávání vysvědčení na základní škole v Ořechově (ilustrační foto)

Článek

„Je tam trochu záludnost v tom, že se to týká i mateřských škol. Ředitel poměrně velké školy by dostal ještě mateřinku, která bude mít méně než dvě stě dětí. Takže než aby docházelo k tomu, o čem se teď hovoří jako o odbřemeňování ředitelů, aby se ředitel mohl věnovat hlavně pedagogickému leadershipu, bude se muset postarat ještě o školku,“ popsal Novinkám šéf Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.

Jeho organizace se proti současnému návrhu jasně postavila a žádá důkladnou odbornou diskuzi.

Ministerstvo počítá s tím, že pokud by v obci byly dvě školy a jedna měla méně než 200 dětí, přidružila by se pod jednu právní strukturu ke druhé.

Sdružené školy ulevují od byrokracie, učitelé lépe spolupracují

Věda a školy

Tím by se podle záměru resortu sjednotila administrativní činnost, lépe by se propojovaly pedagogické činnosti i služby provozních zaměstnanců, ušetřily by se výdaje a ředitelé by měli více času na vedení učitelského sboru či třeba na zavádění nových vzdělávacích trendů.

Týkalo by se to jen škol, které jsou zřizovány jednou obcí. Výjimku by měly také školy speciální a ty, ve kterých se učí cizím jazykem.

Podle ministerstva má téměř čtvrtina škol v zemi méně než padesát žáků, bezmála polovina jich vzdělává méně než sto. Po celé zemi je pak 68 procent škol, kam dochází méně než 200 dětí.

Domácí úkoly na prázdniny? Nepomůže to dětem ani učiteli

Věda a školy

Dvě malé školy vedle sebe je luxus

„Tento systém vede k výrazné provozně-ekonomické neefektivitě a vzhledem k vysoké autonomii škol klade vysoké nároky na zajištění potřebného množství kvalitních ředitelů, které zahlcuje vysokým množstvím administrativy. Ředitelům zbývá málo času na pedagogický leadership a tím je limitovaný rozvoj kvality škol,“ stojí v důvodové zprávě k návrhu zákona.

Sloučeným školám by velel jeden ředitel a jednotlivým zařízením jeho zástupci či vedoucí učitelé.

Asociace ředitelů uvedla, že se nebrání zefektivňování školského systému, ale novela je prý jen „politicko-ekonomická s cílem úspory finančních prostředků“.

Co brání učitelům stát se ředitelem? Administrativa a dohodnuté konkurzy

Věda a školy

„Sloučením škol pouze zdánlivě ubude práce ředitelům, z nichž se stanou zástupci či vedoucí učitelé, a reálně přibude práce ředitelům sloučených zařízení, kteří rozhodně budou mít méně času na pedagogické vedení,“ uvedla asociace.

Předseda školské komise Svazu měst a obcí a poslanec David Šimek (KDU-ČSL) by však laťku pro slučování škol ještě snížil.

„Jsou obce, které mají základní i mateřskou školu, které jsou dvacet metrů od sebe, obě mají po sto dvaceti dětech a jsou tam dvě ředitelky, což je podle mě dost luxus. Pokud chceme zajistit platy učitelů v průměru na 130 procentech průměrné mzdy, musí se nějaké reformy udělat,“ řekl Novinkám.

V rámci legislativního řízení prý bude požadovat informace, proč se stanovil limit 200 dětí na školu, a ne 150. Snížení byrokracie ředitelů bude podle něj věc dalších změn.

Kvůli návrhu rozpočtu atmosféra mezi učiteli houstne

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám