Článek
„Hry samotné mohou za vznik závislosti minimálně. Pokud se někdo do problémů dostane, je to spíše proto, že k tomu měl psychologické předpoklady. Ne proto, že by hrám nešlo odolat,“ vysvětlil vedoucí vědeckého týmu Lukas Blinka.
Relax jako knihy a hudba
Z výzkumu mezi členy online herní komunity plyne, že hry mohou zlepšit náladu nebo ulevit od starostí stejně jako knihy, hudba nebo televize. Člověk s jejich pomocí relaxuje a vyrovnává se s psychickou nepohodou.
Z dat dále vyplývá, že hráčům pobyt ve virtuální realitě hry v mnoha případech pomáhá překonat složitou životní situaci, například když mladí lidé přechází z jednoho stupně školy na druhý a jejich sociální okolí se proměňuje. Pro řadu hráčů je jednodušší vstřebat novou situaci u počítače. Samo o sobě je to neohrožuje.
Nepodporují násilí
Až nadměrný a dlouhodobý pobyt u počítače může uškodit jejich sociálnímu životu a zdraví, které trpí nedostatkem čerstvého vzduchu a pohybu. Ale pořád nemusí jít nutně o závislost.
Rovněž obavy, že hráči přenesou násilné jednání z počítačové obrazovky do ulic, je potřeba mírnit. „Hra uživatele nijak neovládá. Pokud se něco takového stane, dotyčný by to velmi pravděpodobně udělal i bez toho, že by špatné jednání viděl v počítači,“ zdůraznil Blinka.
Nová diagnóza
Psychologové budou ve zkoumání vášnivých hráčů pokračovat. Proto hledají takové, kteří dospěli k tomu, že už jim jejich koníček přerostl přes hlavu, a chtějí se léčit nebo už se léčí.
Závislost na hrách totiž zřejmě přibude jako nová psychiatrická diagnóza. Výzkumníci tudíž chtějí prací s takovými lidmi pomoci nejen jim, ale i terapeutům, kteří teprve hledají cesty, jak je závislosti zbavit.