Hlavní obsah

Nápad v krabičce od libereckých vědců může zachránit životy tisíců motorkářů

Zrychlení, zpomalení, brždění či přesnou jízdní dráhu dokáže zaznamenat a vyhodnotit software, který vyvíjejí vědci z Technické univerzity v Liberci (TUL). Jeho smyslem je zhodnotit jízdu motorkáře a určit, jaké dělá chyby. Jezdec díky tomu může špatné návyky odstranit a zvýšit tak svou šanci nehavarovat kvůli nezvládnuté jízdě.

Foto: TUL

Testy motorkářů na okruhu se zapojeným softwarem

Článek

Cílem vědců a zástupců Asociace autoškol České republiky a Asociace polygonů Autoklubu ČR, kteří společně novinku vyvíjejí a testují, je pomoci zvrátit neradostný trend Česka, které patří v Evropě k zemím s nejvyšší úmrtností motorkářů při dopravních nehodách.

Software by mohly při výuce používat nejen autoškoly, ale volně by mohl být k dispozici jakémukoli motorkáři.

Získat co nejvíce dat z testovacích okruhů

Softwarovou aplikaci tvoří přístroj pro telemetrii v malé krabičce, kterou si při testu jezdec umístí na motorku. Poté projede vytyčenou dráhu a mobilní aplikace přesně zaznamená styl jízdy. Modul následně vyhodnotí jízdu a odhalí chyby nebo zárodek možné kolize.

Motorkář nezvládl zatáčku na Červenohorské sedlo, skončil v nemocnici

Krimi

„Například celkem přesně zjistíme, jak rychle nebo jak plynule jezdec projíždí zatáčku, kdy začíná motorku klopit nebo kdy začne přidávat plyn a jakou drží stopu. Tím, že instruktoři motoškol budou mít k dispozici přesná data z jízdy žáka i instruktora, mohou vzájemným porovnáním ukázat všechny chyby,“ popisuje vedoucí projektu Marián Lamr z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL.

Foto: TUL

Vývojový tým z fakulty mechatroniky

Data z jízdy sbírá gyroskop, akcelerometr nebo špičková GPS, které jsou součástí vyvinutého zařízení.

„Já jako výcvikář pak přesně vidím, kde udělal žák chybu, zda nejel příliš rychle nebo jestli začal v určitý moment brzdit či ne, a podle toho mu můžu poradit a naučit ho správný styl jízdy i bezpečné projetí zatáčky, aby se vyhnul kolizi,“ popsal Jiří Novotný, hlavní instruktor Týmu silniční bezpečnosti a iniciátor projektu Učme se přežít, jenž zastupuje Asociaci Autoškol ČR a je jedním z testovacích jezdců.

Projekt vyvíjeli vědci dva a půl roku a nyní jej intenzivně testují a snaží se získat co nejvíce dat z testovacích okruhů. Cílem výzkumníků je, aby systém dokázal pro každou zatáčku zobrazit procentuální odlišnost jízdy žáka od jízdy instruktora.

Vědci také za využití algoritmů strojového učení a neuronové sítě pracují na tom, aby systém automaticky rozpoznal správné a špatné projetí zatáčkou. Ve finále si bude moci každý instruktor vytvořit kdekoli svůj vlastní okruh, pak bude stačit upevnit malou krabičku mezi řídítka motocyklu žáka a následně jízdu nasnímat a vyhodnotit.

Nanomembrány z Liberce našly nečekané využití. Ve spojení s husím peřím

Věda a školy

Policisté v Liberci trénovali zásah proti střelci, figuranty sehráli profesoři

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám