Článek
„Aktuální neoprávněná a nesmyslná kritika ÚSTR v žádném případě neovlivní distribuci učebnice Soudobé dějiny. V současné době již tuto přelomovou a oceňovanou učebnici využívá více než 500 škol, kniha má doložku ministerstva školství, počítáme s dalším nárůstem poptávky,“ uvedli zástupci nakladatelství.
FRAUS nyní podle svých zástupců připravuje další učebnice dějin, které budou využívat badatelskou metodu. Nové knihy budou pro výuku mladších žáků, obsah bude popisovat starší historické epochy.
Na jaře 2024 chce nakladatelství vydat učebnici využívající badatelskou metodu výuky pro šestý ročník základní školy a odpovídající třídy víceletých gymnázií. V tomto školním roce si ji někteří žáci pilotně zkoušeli. Učebnice pro sedmou a osmou třídu by měly navazovat, informovali Kofroň a Šmahelová.
ÚSTR: Učebnice soudobých dějin obsahuje chyby. Autoři nesouhlasí
Podle jednoho z autorů učebnice Soudobé dějiny Jaroslava Pinkase bylo vytvoření učebnice moderních dějin spojeno s vývojem aplikace HistoryLab, uvedl ve svém článku. Ta vzniká od roku 2016 a podle informací na webu aplikace na ní pracovaly pražské instituce jako ÚSTR, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Masarykův ústav a Archiv Akademie věd ČR a nakladatelství FRAUS s cílem podnítit v žácích práci s historickými prameny a myšlení o dějinách.
Na aplikaci podle Šmahelové navázala učebnice k soudobým dějinám, na jejíž vznik ÚSTR vypsal soutěž, kterou FRAUS vyhrál.
„Učebnici před vydáním zkušebně užívali žáci asi 20 škol a podle nakladatelství se k ní vyjadřovali odborníci z univerzit a vědeckých pracovišť. Na trhu je od jara 2022,“ dodala Šmahelová.
Chyby a ideologické zaměření?
ÚSTR se nedávno od všech vydání učebnice Soudobé dějiny pro 9. ročník ZŠ a gymnázia distancoval. Podle jeho vedení obsahuje faktografické a pedagogické chyby, jejichž výčet zveřejnil v tiskové zprávě.
Nakladatelství FRAUS se proti tvrzení o zásadních chybách ohradilo, a vlastně se tím „distancovalo od distancování“ ústavu.
Nyní znovu odmítlo také obvinění z ideologického zaměření učebnice. ÚSTR upozornil např. na to, že při charakteristice komunistického režimu autoři zmiňují i jeho pozitivní stránky.
Archiv se vzepřel ÚSTR, odmítá stěhování do Pečkárny
Podle ÚSTR se jedná buď o neznalost učení marxismu-leninismu, nebo o ideologickou motivaci autorů. Nakladatelství aktuálně reagovalo, že nová učebnice nepropaguje komunismus ani nezlehčuje jeho zločiny, a naopak otevírá mnohá témata, o kterých se doposud děti neučily. Propojuje výuku s moderními prvky a umožňuje žákům zjistit si co nejvíce informací, míní zástupci nakladatelství.
To, že učebnice nebagatelizuje zločiny komunismu, zmínil ve svém posudku i Michal Stehlík z Ústavu českých dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Na badatelskou výuku dějepisu cílil rovněž projekt Dějepis+, na kterém pod záštitou ministerstva školství spolupracovaly Národní pedagogický institut (NPI) a ÚSTR. Projekt Dějepis+ letos končí, ministerstvo se rozhodlo v něm dál nepokračovat. Informaci Deníku N potvrdila ČTK mluvčí ministerstva Aneta Lednová.
Podle Šmahelové byl projekt důležitý ve vzdělávání učitelů v novém badatelském způsobu výuky dějepisu, který učebnice Soudobé dějiny a další díly využívají.
Kantoři porušili kodex, tvrdí etická komise UK
Může se vám hodit na Firmy.cz: Nakladatelství Fraus