Článek
Vláda rozhodla, že od 17. května přejde na prezenční výuku bez rotací první stupeň základních škol v celé ČR a druhý stupeň a nižší ročníky víceletých gymnázií v šesti krajích a v Praze.
Od 24. května, pokud to vývoj epidemie dovolí, skončí rotační vyučování na druhém stupni ve zbytku Česka a všude začne i teoretická prezenční výuka ve středních školách.
Za týden skončí rotační výuka pro první stupeň, někde i pro druhý
Do škol v přírodě budou moct žáci vyjet od 31. května, podmínky ministerstvo zdravotnictví ještě nezveřejnilo.
Začnou didaktické testy
Podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka bude muset část výuky po návratu středoškoláků 24. května zřejmě odpadnout, protože zároveň začnou – Cermatem organizované – didaktické testy maturitních zkoušek.
„Žáky jsme k prezenční výuce chtěli dostat co možná nejdřív, ale to načasování mi přijde poměrně dost nešťastné,“ poznamenal. Školy podle něj většinou nejsou schopné zajistit běžnou výuku a maturity najednou. Domnívá se, že by tak možná bylo lepší pokračovat ještě několik dnů v distanční výuce.
Přijímačky prověří komise, reaguje ministerstvo na kritiku
Středoškoláci představili priority pro spravedlivější školství. Upozorňují i na problémy učňů
Podle předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renaty Schejbalové budou mít studenti v době maturit náhradní program. Za potěšující považuje, že nebudou mít rotační výuku. „Představa, že učíme prezenčně, distančně a do toho maturujeme, mě dost děsila,“ přiznala.
Předpokládá, že pro střední školy nebude platit podmínka zachování stejného kolektivu, která už na podzim komplikovala výuku volitelných předmětů. V ukončení podmínky tzv. homogenity tříd doufá i zástupce Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc. Návrat k prezenční výuce podle něj zjednoduší hlavně situaci na druhém stupni, kde se učitelé ve třídě střídají.
Na školy v přírodě by děti mohly od 31. května
„Jaký bude zájem o školy v přírodě, bude záležet na podmínkách, které zatím nejsou jasné,“ dodal. Například ZŠ Pečky na Kolínsku, kde je ředitelem, momentálně žádný zájezd objednaný nemá.
Přechod na PCR testy se zvažuje
Možnost přechodu z antigenních testů na covid-19 na přesnější PCR testování oslovení ředitelé teprve zvažují. Pro PCR testy by si nejdříve školy samy musely zajistit dodavatele.
„Je to i otázka ekonomická, protože si školy musí PCR testování zafinancovat a teprve následně, pravděpodobně někdy v podzimním období, dojde k proplacení (od státu),“ řekl Zajíc.
První testy dětí ze druhého stupně naznačily, že pozitivních je minimum
Pro školy ve větších městech to podle něj možná takový problém nebude, ale menší školy zřejmě zůstanou spíš u antigenních testů. Zajíček doplnil, že velkou výhodou antigenních testů je jejich okamžitý výsledek.
Praktická výuka na VŠ se někde neobnoví
K praktické výuce na vysokých školách se od pondělí 10. května mohou vrátit tisíce studentů. Někde se klasická výuka neobnovila, protože již skončil semestr, jinde ale upravili organizaci akademického roku a budou výuku dohánět do léta.
Praktická výuka posledních ročníků vysokých škol se obnovila 26. dubna, od aktuálního týdne se k ní mohou vrátit i zbylé ročníky VŠ studentů.
K praktické výuce na VŠ se budou vracet tisíce studentů, na test leckde mohou už nyní
Kupříkladu na České zemědělské univerzitě (ČZU) v Praze se tento týden začala konat dobrovolná výuka předmětů ke státním závěrečným zkouškám. Zájem posluchačů se podle mluvčí školy Karly Mráčkové dal předem jen těžko odhadnout. „Předpokládáme účast několika set studentů,“ uvedla.
Do konce prázdnin budou dál fungovat také terénní cvičení a exkurze, které se konají často mimo areál univerzity. Letní semestr jinak ve škole již skončil, nyní je tam zkouškové období.
Na pražské Univerzitě Karlově (UK) se od 26. dubna vrátilo k praktické výuce asi 4000 studentů posledních ročníků z jiných než lékařských a pedagogických oborů, pro které platila výjimka ze zákazu výuky ve škole již dříve. Od 10. května se jejich množství může zvednout asi na trojnásobek, jak odhadl Petr Podzimek z tiskového oddělení UK.
Testování na covid univerzity organizují samy, např. zmíněná UK ovšem kvůli velkému počtu lidí doporučuje využívat i veřejná testovací centra. Škola využívá testování antigenními testy, přesnější PCR testování není schopna podle Podzimka pro všechny zajistit, a to ani z logistického, ani z finančního hlediska.
Uzákonění možnosti úředních maturit zřejmě Sněmovna žádat nebude
Upravte termíny přijímaček, apelují středoškoláci na rektory
Obnovení praktické výuky bylo podstatné i pro Vysokou školu chemicko-technologickou (VŠCHT) v Praze. Podle jejího rektora Pavla Matějky tam laboratorní výuka tvoří asi 38 procent studia bakalářských a magisterských programů, přičemž většinou začíná ve druhém semestru. VŠCHT proto podle něj změnila harmonogram akademického roku, aby šlo po uvolnění protikoronavirových opatření praktickou výuku do léta dohánět.
„České vysoké učení technické (ČVUT) v Praze počítá s výukou na bázi dobrovolnosti,“ zmínila prorektorka Gabriela Achtenová.