Článek
Firmy na druhé straně bojují s velkým nedostatkem zejména kvalifikovaných zaměstnanců.
Podle sdělení personální agentury Advantage Consulting jen pouhou čtvrtinu ze všech uchazečů o zaměstnání tvoří pracující, kteří aktivně hledají lepší příležitost.
Zbytek kvalifikovaných pracovníků aktivně práci nehledá a pouze čeká na lepší nabídku od jiných společností. Firmy jsou proto nuceny budovat značku kvalitního zaměstnavatele, nabízet více benefitů než konkurence a především o potenciálního zaměstnance bojovat.
Pracovní trh se změnil v tom smyslu, že svého zaměstnavatele si nyní vybírají zaměstnanci, nikoli naopak, jak tomu bylo v minulosti.
Hledají u konkurence
Společnosti stále více bojují s nedostatkem zaměstnanců, zejména specialistů. Velká poptávka je zvláště po technických profesích napříč všemi obory. Potenciální zaměstnavatel je tak nucen hledat kvalitní zaměstnance u konkurence.
„Jen čtvrtina lidí se aktivně poohlíží po novém zaměstnání, zbytek pouze čeká, až je někdo s lepší nabídkou osloví. Úspěšně tak mohou obsadit své pracovní pozice firmy, které dokážou pasivního kandidáta najít, upoutat jeho pozornost a poté jej přesvědčit, aby pracoval pro ně. S tím je však spojeno mnoho zaměstnaneckých výhod, takzvaných benefitů, které musí zaměstnanci poskytnout, včetně vyššího platového ohodnocení,“ popisuje situaci na trhu Martina Látalová, obchodní ředitelka agentury Advantage Consulting.
Nápadité oslovení uchazeče
Vzhledem k situaci na trhu práce se firmy připravují na změnu přístupu v náboru nových zaměstnanců. Pouhé vystavení inzerátu ztratilo význam již před lety.
V poslední době se mnohem více využívají marketingové nástroje, například náborové kampaně, jejichž cílem je přesně zacílit na konkrétní specialisty.
Náborové kampaně se soustředí na kreativní oslovení uchazeče. Například řidiče je vhodné oslovit nikoli přes inzerci, ale logicky přímo na benzínově pumpě. Kromě náborových kampaní se hojně využívají i mobilní aplikace.
Firmy se předhánějí v benefitech
Hlavním cílem společností je nabídnout zaměstnancům více zajímavých benefitů než konkurence, vybudovat si dobré jméno a dosáhnout tak titulu leadera na trhu práce.
Kromě toho, že firmy nyní kladou větší důraz na spokojenost nových zaměstnanců, soustředí se také na udržení zaměstnanců stávajících. Musí tak investovat své prostředky do oblasti benefitů, vzdělávání a rozvoje, ale také nabídnout možnosti kariérního růstu. Poté je hlavním úkolem firemních personalistů zaměstnance správně motivovat a nabízené výhody mu důkladně „prodat“.
„Dobře se starat o vlastní zaměstnance je v dnešní době nutností, proto i naše společnost nabízí svým lidem nadstandartní výhody. Pro zaměstnance máme k dispozici například privátní finskou saunu a posilovnu. Další výhodou je možnost využívání firemního vozu pro soukromé účely,“ popisuje zaměstnanecké benefity své firmy personalistka Klára Janíčková z brněnské společnosti Purple Technology.