Článek
První didaktické testy, a to z matematiky nebo angličtiny, psali maturanti 2. května. O den později pokračovaly maturity pro všechny testem z češtiny a další den byly volitelné testy z němčiny, francouzštiny, španělštiny a ruštiny či nepovinná těžší zkouška z matematiky.
Výsledky testů se podle vyhlášky z roku 2020 neznámkují, ale hodnotí se procenty a slovy „uspěl“ či „neuspěl“.
Maturanti se po covidu vrátili k didaktickým testům, slohy má v režii škola
Didaktickým testům předcházely slohy z češtiny, případně také cizího jazyka, které maturanti psali většinou v dubnu. Loni byly kvůli epidemii covidu-19 povinné pouze testy.
Podle novely zákona z roku 2020 organizuje Cermat, příspěvková organizace ministerstva školství, pouze didaktické testy. Ústní a písemné zkoušky z češtiny a cizích jazyků se přesunuly na úroveň škol.
U testů celkově stoupla neúspěšnost
K maturitním didaktickým testům se přihlásilo zhruba 73 700 studentů, z toho přes 70 tisíc tvořili prvomaturanti. Studenti si k povinné češtině mohou vybrat mezi matematikou a cizím jazykem. Matematiku si zvolilo 17 procent maturantů (11 900), cizí jazyk 57 800 studentů.
Jak vyplývá z výsledků, které Cermat v pondělí zveřejnil na webu, neúspěšnost u státních maturitních testů letos v květnu oproti minulému roku vzrostla. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 ale mírně klesla. Letos u testů neuspělo 13,7 procenta těch, kteří šli ke zkouškám poprvé, loni to bylo 11,2 procenta, před třemi roky 14,1 procenta.
Neúspěšnost u státních maturit proti loňsku vzrostla
Neúspěšnost u povinného maturitního testu z češtiny podle Cermatu meziročně stoupla z 4,7 procenta na 9,4 procenta, je tedy srovnatelná s roky 2017 až 2019.
U maturity z matematiky propadlo podle Cermatu 10,1 procenta studentů, tedy o 6,5 procentního bodu méně než loni. Výsledek v matematice je zároveň o 5,4 procentního bodu lepší než před třemi roky. Maturitu z matematiky si ale letos vybralo jen 17 procent studentů, ostatní upřednostnili cizí jazyk, většinou angličtinu.
U zkoušky z anglického jazyka neuspělo na začátku května 6,4 procenta z 51 900 maturantů, kteří test absolvovali. Výsledek je srovnatelný s loňskem, kdy propadlo 6,3 procenta. V letech 2017 až 2019 se neúspěšnost v angličtině pohybovala mezi 3,6 a 6,2 procenta.
Probíhají náhradní termíny jednotných přijímaček na maturitní obory
Jiný cizí jazyk než angličtinu si letos zvolilo 2,7 procenta přihlášených, např. němčinu si vybralo 963 maturantů. Letos z ní neuspělo 16,6 procenta studentů, loni to bylo dokonce 19,7 procenta. Ještě méně studentů se přihlásilo k ruštině, španělštině či francouzštině. Maturitu z ruštiny nesložilo 10,1 procenta z 495 žáků, ze španělštiny 0,7 procenta z 152 lidí a z francouzštiny 4,3 procenta ze 70.
Ke zkouškám společné části maturitní zkoušky se v jarním zkušebním období přihlásilo celkem 73 700 maturantů, přičemž prvomaturanti tvořili 95 procent. Zbývající studenti podali přihlášku k opravné či náhradní zkoušce nebo k odloženému řádnému termínu.
Maturanti, kteří v květnovém termínu u didaktických testů neuspěli nebo se z konání zkoušek omluvili, budou moct jít ke zkouškám znovu 1. až 6. září.
Analýza škol: Kvalifikovaní učitelé mohou zmenšovat rozdíly mezi okresy
Kolem 30 procent všech maturantů jsou podle Cermatu letos gymnazisté a zhruba polovina žáci středních odborných škol. Přibližně sedm procent je z učilišť, podobný podíl z nástavbového studia a dalších asi pět procent tvoří studenti lyceí.
Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuze o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.