Článek
Záměrem je zvýšení kapacity pro všeobecné vzdělání. O které školy má jít, zatím Šimral konkrétně neřekl, jedná se ale hlavně o pražské průmyslovky. Rozšíření o gymnaziální výuku v nich radní předpokládá od školního roku 2021/22.
Šedesát gymnazistů do každé ze šesti SOŠ
Zatím bylo podle něj vytipováno šest škol a o svém záměru bude Šimral jednat s jejich řediteli. Předpokládá, že by se každá rozšířila o 60 studentů.
Společné zkušenosti obohatí jak žáky odborných škol, tak gymnazisty.
„Když dokážeme spustit gymnaziální vzdělávání v průmyslových školách, získáme prostory a učitele. Pokud budou chodit žáci z průmyslovky s těmi z gymnázií dohromady do stejného prostoru, pomůže to sociální kohezi i inkluzi,“ řekl Šimral.
Společné zkušenosti podle něj obohatí jak žáky SOŠ, tak gymnazisty. Kvalitní všeobecné vzdělání radní označil za důležitější než odborné kvůli těžko předvídatelnému vývoji pracovního trhu.
Dospívající a mladí lidé se podle něj mají zaměřit spíše na získání více schopností pro trh práce než jen na úzké vzdělání v jednom oboru.
Nedostatek učitelů
Praha se podle Šimrala stále potýká s nedostatkem učitelů a gymnaziální program v odborných školách by neznamenal novou velkou zátěž.
„Průmyslovky mají kvalitní češtináře a matikáře,“ řekl radní, který předpokládá, že se stávajícím pedagogům navýší úvazky a budou přecházet mezi odbornou školou a gymnaziálním větvím.
Pražské školy postrádají učitele prvního stupně, matikáře i asistenty
„V současné době Praze chybí stovky učitelů hlavně v přírodovědných oborech. Soukromý sektor absolventům vysokých škol nabídne vyšší plat,“ podotkl Šimral.
Město ale podle něj může vyčlenit určitou částku, aby pomohlo pedagogy zaplatit. Týkalo by se to i učitelů, kteří by mohli suplovat na více školách, školy by o tom musely mezi sebou podle Šimrala komunikovat.
Hravá matematika na základkách
Praha svým učitelům ročně přidává miliardu korun na platy, v příštím roce podpoří výuku cizích jazyků dalšími 30 miliony korun. Podle Šimrala je třeba také změnit přístup k matematice a už v základních školách zavést tzv. gamefikaci její výuky, čili si s matematikou hrát. Jde o to, aby žáci lépe chápali, k čemu se matematika nyní používá, spíš než se biflovali suché vzorečky.
Maturitní strašák povinný nebude
Aby se prostředí v pražských školách měnilo, zaměří se město už v příštím roce na školské rady, jejich práci a složení. Pro členy školských rad město chystá tzv. mentoringový program, tedy jakési předávání znalostí, aby jejich členové věděli, jaké mají pravomoci a nástroje ke zlepšování školského prostředí. Školská rada je podle Šimrala jediný orgán, v němž mají zastoupení všichni aktéři.
„Vzdělávání chápeme jako komunitní činnost. Ne že jen ráno dítě přivezete a odpoledne odvezete, musí jít o záležitost všech,“ dodal radní.