Hlavní obsah

Na postavení učitelů má vliv oslabení školy jako instituce, soudí předseda školských odborů

Praha

Postavení učitelů ve společnosti se odvíjí od vnímání školy, která jako instituce utrpěla, uvedl předseda školských odborů František Dobšík. Z určitého pohledu mohou pak být učitelé považováni za „zbytečné”. Podle Dobšíka ale pro vytváření soudržné společnosti neexistuje nic lepšího než škola. K pondělnímu českému Dni učitelů pedagogům popřál, aby se situace českého školství obrátila k lepšímu.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Šéf školských odborů František Dobšík

Článek

Od 90. let minulého století až do současnosti je možné zaznamenat tlaky na oslabení školy.

„Existují neoliberální přístupy, že de facto tato instituce stejně v budoucnu odumře. Pak jsou v uvozovkách zbyteční i ti, kteří vzdělávací proces ve škole realizují,” řekl Dobšík.

Vychovávat mají rodiče, škola vzdělává

Škola má podle něj hlubší cíle, které není možné omezit jen na výchovu pracovní síly. „Měla by z každého vytvářet plnohodnotnou součást společnosti podle jeho možností,” uvedl. Roli učitele považuje za klíčovou.

„Člověk, který by měl vést dítě až po vysokoškolského studenta, je, myslím si, nenahraditelný,” dodal.

Přehnané očekávání od školy někdy mají rodiče. Tvrdí, že by škola měla i vychovávat, ale tato role podle Dobšíka náleží právě rodině. „Ve školském zákoně je, že škola vzdělává. V zákoně o pedagogických pracovnících je výchova v kontextu jenom s výchovnými zařízeními,” poznamenal.

Nedostatečné platové ohodnocení

Pedagogům při příležitostí pondělního českého Dne učitelů popřál, aby nevyhořeli a nenechali se současnou situací odradit. Věří, že se tuzemské školství po ekonomické stránce zvedne.

„Věřím, že až tahle vláda skončí, že dá výrazný impulz k tomu, že vzdělávání je prioritou, a že se těm vysněným šesti procentům HDP začneme přibližovat a školský rozpočet nebude jen zalepováním problémů, které tam existují. Popřál bych jim i sobě optimismus, že jednou se to změnit musí,” řekl. Vedle platů učitelů jsou potřeba i například finance na pomůcky nebo vzdělávací kurzy pro pedagogy.

Nedostatečné výdělky pedagogů jsou podle něj problém, který se táhne z minulosti. Jde o specifikum zemí bývalého komunistického bloku.

„Když jezdíme na různé mítinky, tak o platech se chce bavit jenom východní Evropa. Učitelé z Lucemburska, ze Švýcarska, Francie, Británie se baví maximálně o inflaci,” poznamenal.

Související články

Agresivní žáci mohou být ze školy vykázáni

Již nyní existuje možnost šikanující studenty ze školy vykázat, správní řízení na jejich vyloučení trvá až šest týdnů. Uvedla to ministryně školství Kateřina...

Výběr článků

Načítám