Článek
Dotace půjdou z nového Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK), který šablonami naváže na předchozí program Výzkum, vývoj a vzdělávání. Ministerstvo o tom ve středu informovalo na svém webu.
„Je mým cílem zajistit po roce 2025 systémovou podporu a ukotvení, jinými slovy institucionalizaci těchto pozic (jako jsou školní psychologové) na našich školách,“ konstatoval ministr školství Petr Gazdík (STAN).
Je potřeba vytvořit model zavedení specializovaných pozic do škol, nabádá EDUin
Podle něj je proto nyní důležité s pomocí evropských dotací otestovat, jak může zavedení školních psychologů do škol fungovat. Připomněl svůj slib, že každá škola nad 180 žáků bude mít možnost financování této pozice. „Můj úřad tento slib naplnil,“ míní.
Podpora od poraden či dvojjazyčný asistent?
Podle ministerstva nepřijdou zkrátka ani školy pod 180 žáků. Měly by mít možnost získat podporu prostřednictvím pedagogicko-psychologických poraden.
Kromě toho budou moct školy žádat o peníze na pozice školního asistenta, školního speciálního pedagoga, sociálního pedagoga či kariérového poradce, uvedl úřad. Novinkou bude rovněž možnost získat dotace i na dvojjazyčného asistenta, což by mohlo pomoct při výuce s dětmi válečných uprchlíků z Ukrajiny.
Ministerstvo podpoří 400 znevýhodněných škol téměř dvěma miliardami, řekl Gazdík v Bílině
Rozpočet projektu pro žádost o dotace si základní škola sestaví podle šablony, kterou zvolí. Jeho maximální výše může podle ministerstva činit součet 300 tisíc korun a částky odpovídající 3000 Kč na každého žáka školy.
Škola s alespoň 180 žáky si bude moct sumu navýšit ještě o peníze potřebné pro školního psychologa a školního pedagoga, a to do 31. prosince 2024. Pokud bude ve škole družina či školní klub, bude moct získat peníze i na další aktivity ke zkvalitnění vzdělávání.
Evropská komise zatím program formálně neschválila
Šablony OP JAK budou v resortu patřit k hlavním dotačním programům v regionálním školství. Evropská komise zatím formálně tento program neschválila. Ministerstvo využilo možnosti dřívějšího vyhlášení výzvy k podávání žádostí o dotace, aby mohla pokračovat podpora škol z předchozího období.
Pětina znevýhodněných žáků čelí tlaku na změnu školy, zjistil výzkum
Podle náměstka pro sekci mezinárodních vztahů a EU na ministerstvu školství Václava Velčovského se navíc podařilo vyjednat v EU až tříletou podporu s jednou zálohovou platbou, což sníží administrativní náročnost při čerpání dotací.
Podle statistik ministerstva pracovalo v regionálním školství loni v září 871 psychologů. Mateřských, základních a středních škol bylo 10 872. Na jednoho psychologa v regionálním školství připadalo 1521 dětí z mateřských a základních škol. Např. počet žáků s poruchami chování se přitom v minulých pěti letech v ZŠ zdvojnásobil.
Podle inspekce se třetině ZŠ nedaří zajistit psychologa pro ukrajinské žáky
Rozpočet MŠMT, jak ho v březnu schválila Sněmovna, činí letos 249,6 miliardy korun.
Gazdík: Musíme se více zaměřit na celoživotní učení
Ministr Gazdík zároveň ve čtvrtek vystoupil na sněmu Hospodářské komory v Olomouci. Prohlásil tam, že pro úspěšné zvládnutí tzv. čtvrté průmyslové revoluce musí ČR nyní změnit vzdělávání tak, aby kladlo větší důraz na celoživotní učení.
Zhruba 60 procent prvňáčků, kteří nastoupí do škol od září, podle něj bude ve svém životě později vykonávat zatím neexistující profese. Poukázal na to, že ekonomika bude potřebovat jiné dovednosti než doposud, výuka se tomu proto musí přizpůsobit.
V září se čeká nápor. Většina ukrajinských dětí zatím do školy nenastoupila
„Některé odhady říkají, že už do pěti let část především rutinních dovedností bude nahraditelná technologiemi,“ uvedl Gazdík. Dotkne se to podle něj zhruba 1,3 milionu zaměstnanců.
„Do 15 let to už budou 2,2 milionu zaměstnanců. A když jsme u čísel, tak 60 procent dětí, které budou v září nastupovat do základní školy, tak budeme připravovat na povolání, která ještě neexistují,“ vypočetl.
Podle něj proto mladým pro úspěšný pracovní život už nebude stačit jen dokončit školu, ale nutností pro ně bude celoživotní vzdělávání. „Ekonomika bude potřebovat úplně jiné dovednosti. Čtvrtá průmyslová revoluce přinese digitalizaci procesu, rozvoj umělé inteligence, 3D tisku, nanotechnologií, nové přístupy v řízení i v logistice,“ poznamenal.
Audit v Cermatu odhalil podivné pracovní dohody se zaměstnanci
„Pokud tomuto trendu nepůjde české vzdělávání naproti – a je to proces, který se bude týkat čím dál více nejen škol, ale i zaměstnavatelů – tak zůstaneme na chvostu vyspělého ekonomického světa,“ upozornil.
Dovednosti, se kterými by žáci ze škol měli odcházet, jsou podle něj hlavně otevřenost vůči novým výzvám, schopnost učit se, mít kritické myšlení, vyhledávat informace, třídit je a vyznat se v nich. Některé školy se podle něj o takovou výuku už snaží. Dalším chce MŠMT vytyčit směr změnou výuky, omezením obsahu učiva a důrazem na procvičování dovedností.
MŠMT otestuje uznávání mezinárodních zkoušek místo maturit, v září se zapojí první školy
„Musíme změnit zkoušky, jinak se budou žáci dál biflovat ne kvůli znalostem, ale kvůli testům a přijímacím zkouškám. Musíme digitalizovat školy a podpořit více spolupráci firem a škol, nejen provádět odborný výcvik ve firmách, ale ještě více přitáhnout odborníky z praxe do škol,“ popsal.
Je podle něj také nutné nastavit ve vzdělávání nové obory pro potřeby moderního průmyslu a vytvořit takový systém celoživotního vzdělávání, aby se ho mohl účastnit kdykoli jakýkoli zájemce.
Gazdík nechce „školní turistiku“. U zápisů by se mohla zohledňovat doba přihlášení v obci
Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuse o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.