Hlavní obsah

Na den vědkyní. Akce ČVUT připomíná, že ženy do vědy patří

Přednášky a workshopy na téma částicové fyziky, laserů, matematiky, robotiky, elektrotechniky nebo IT. To všechno mohou studentky středních škol zažít a vyzkoušet na akci „Staň se na den vědkyní“, která proběhne 9. února. ČVUT tak v souvislosti s blížícím se Mezinárodním dnem žen a dívek ve vědě připomíná zásadní úlohu žen v oblasti vědeckého bádání.

Foto: archiv ČVUT

Ilustrační foto

Článek

Na 11. února každoročně připadá Mezinárodní den žen a dívek ve vědě, který vyhlásilo Valné shromáždění Organizace spojených národů. Cílem tohoto dne je upozornit na roli žen na vědě a také podpořit jejich zapojení do vědecké a výzkumné činnosti.

Podle dat Českého statistického úřadu za rok 2023 pracovalo v oblasti vědy a techniky 43 tisíc žen a 115 tisíc mužů, jejichž počet je v porovnání se ženami dvojnásobný. Pokud se podíváme na zastoupení žen podle oborů, pouze 15 procent žen působí v technických vědách a 25 procent v přírodních vědách. Nejblíže k rovnému zastoupení žen ve výzkumu jsou lékařské vědy, kde podíl žen dosahuje 48 procent.

Ženy sice v roce 2020 tvořily podíl 61 procent z celkového počtu studujících na magisterském stupni studia, podíl výzkumnic byl ale jen 28 procent. Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi z roku 2019 má Česká republika nejnižší podíl žen mezi výzkumnými pracovníky ze všech členských zemí EU.

Roboti si to ve Zlíně rozdávali v sumo a ve sledování čáry

Věda a školy

Výzkum v technologických oborech je přitom klíčový pro rozvoj inovací v dnešní digitalizované době. Počet specialistek a absolventek v technických oborech se ale nepromítá do jejich zaměstnanosti, kdy například v oblasti umělé inteligence je ženami obsazeno zhruba každé páté místo.

Kromě stále přetrvávajícího stereotypního rozdělení oborů na „ženské“ a „mužské“ ženy narážejí také na tzv. skleněný strop, kdy se s postupem profesní dráhy v akademické sféře genderové nerovnosti zvětšují. Ve vedení veřejných výzkumných institucí je tak pouze 7 % žen.

Práce s mikroskopem, programování i laserová laboratoř

Program akce pro středoškolačky organizuje Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská (FJFI) ČVUT a Fakulta elektrotechnická (FEL) ČVUT. Oproti minulému roku přibyla dvě nová cvičení. V jednom z nich si studentky budou moci vyzkoušet práci s elektronovým mikroskopem a ve druhém se podívají na laserové pracoviště.

Dopolední program bude zahájen přednáškami o elementárních částicích, následovat bude přednáška s názvem „Můžeme důvěřovat své kalkulačce?“. Studentka kybernetiky a robotiky účastnicím akce představí svůj projekt, kdy vyvíjela aplikaci pro řízení osobního automobilu pomocí tabletu.

Odpoledne proběhnou různé vědecké workshopy, kde se studentky např. dozvědí, jak probíhá analýza dat z velkého hadronového urychlovače LHC v evropské laboratoři pro jaderný výzkum CERN ve Švýcarsku. Zavítají také do laserového centra.

Observatoř zachytila částici, která překonala energii z urychlovačů. Její původ je záhadou

Věda a školy

„V rámci cvičení si bude možné vyzkoušet práci v laserové laboratoři – zaměříme se na interferenční jev, který prozkoumáme prostřednictvím tzv. Mach-Zehnderova interferometru,“ říká Ing. Dominika Jochcová, která povede tento workshop. Další z workshopů nabídne programování v jazyce Python nebo programování kráčejícího robota.

Podrobný program a registrační formulář, který je potřeba vyplnit do 31. ledna, naleznete na stránkách ČVUT. Tuto středu je tedy poslední možnost.

ČVUT se připojilo ke kvantové počítačové síti společnosti IBM. Jako první instituce v Česku

Věda a školy

Výběr článků

Načítám