Článek
Pro prokazování autorského původu v umělecké fotografii se podle zástupců fakulty jedná o metodu průlomovou. V éře digitální fotografie je totiž obtížné prokázat, že disponujeme opravdu autorským tiskem, jelikož si každý může vytisknout fotku na jakékoli tiskárně.
Falza pod drobnohledem aneb Jak se odhaluje noční můra všech milovníků umění
Objev má zároveň mít i významný dopad na archivnictví - a zkrátka všude tam, kde záleží na tiskové kvalitě dokumentů určených pro dlouhodobou archivaci.
Aby z archivního tisku nebyl později jen vybledlý papír
Oblasti výtvarné fotografie, papírových dokumentů a dalších částí tisku, které si chtějí v čase uchovat hodnotu, hledají spolehlivé techniky a média vhodná pro účely dlouhodobé archivace.
Metoda hyperspektrálního zobrazování má podle autorů předpoklady uplatnit se vedle uchovávání uměleckého dědictví a archivnictví např. v biologii při monitorování rostlin vystavených stresu
„Pro archivní tisky se využívají zejména světlu a UV záření odolné inkousty na bázi pigmentu. Velmi často jsou však z finančních důvodů nahrazovány či falšovány barvami, které mají nižší, v průměru čtvrtinovou odolnost proti vyblednutí a jsou pro archivaci nevhodné,“ poznamenal za autorský tým Petr Páta, výzkumník z katedry radioelektroniky a současně děkan FEL ČVUT.
„Rozeznat ale pouhým okem rozdíl mezi tiskem na bázi pigmentu a jeho levnější variantou na bázi barviv je často obtížné i pro odborníka; naše metoda představuje jednoduchý nástroj pro jejich jednoznačné rozlišení,“ doplnil.
Certifikát pravosti
Na fakultě probíhá díky potenciální široké škále budoucího uplatnění další výzkum ve spolupráci se společností FOMEI, která podniká mj. v oblasti fototisku.
Daná firma se sídlem v Praze spolupracuje s profesionálními fotografy a galeristy, kteří by možnost jednoznačného detekování padělků nepochybně ocenili. Mělo by to velmi pozitivní dopad na daný segment trhu s uměleckou grafikou a fotografií, konstatují zástupci FEL ČVUT.
Robopes, drony i humanoid s elektronickou kůží: ČVUT se chlubí unikátní sbírkou
„Fotografie a umělecká grafika se stávají předmětem větších a větších investic. Sběratelé umění rozšiřují své sbírky o digitálně tištěné fotografie a požadují k nim certifikát potvrzující autorství, unikátnost či limitovanost dané série a potvrzení dlouhodobé obrazové stálosti. Pokud takový certifikát pravosti chybí, je to první signál k opatrnosti,“ uvedl produktový manažer FOMEI Jan Kaiser, který na výzkumu s FEL ČVUT spolupracuje.
Navrhovaná metoda může podle něj odhalit nasazení papírů a inkoustů s nízkým archivačním potenciálem, nebo naopak jak autorovi snímku, tak majiteli fotografie potvrdit dlouhodobou stálost, tedy velmi pomalé stárnutí.
Metoda hyperspektrálního zobrazování má podle autorů předpoklady uplatnit se vedle uchovávání uměleckého dědictví a archivnictví např. v biologii při monitorování rostlin vystavených stresu. Hyperspektrální kamera je schopná rozlišit zdravé rostliny od těch, které jsou napadené škůdcem, trpí nedostatkem vody či živin. Jejich stres se projevuje změnou fyzikálních vlastností jako spektrální odrazivost, což dokáže kamera zaznamenat.
Výzkumníci z elektrotechnické fakulty zároveň ověřují další možnosti aplikace své metody.