Článek
Celé to vypadalo tak, jako by si parta mladých manažerů odskočila zapařit do herny. Studenti pedagogům prezentovali návrhy staveb rodinných domů, využili k tomu speciální brýle, velkoplošnou obrazovku a projektor.
Popisovali a vysvětlovali zvolený konstrukční systém, materiály, dispoziční a energetická řešení, větrání, vytápění, zařizovací předměty nebo dispozice budovy. Dva ze zkoušejících se přímo při zkoušce připojili do virtuálního prostředí, aby mohli společně se studentem virtuálně procházet jeho stavbou a sledovat detaily.
Příprava na budoucnost
Výhoda virtuálního prostředí spočívá v tom, že 3D modely lze ve virtuální realitě rozložit do jednotlivých konstrukčních prvků, vrstev nebo řezů a ukázat detaily i konkrétní řešení.
Mladý hrabě Ferdinand zve na hrad Boskovice na historickou virtuální realitu
„Vše se uskutečňuje v reálném čase a zkušební komise si navíc pomocí QR kódu může kdykoliv otevřít projektovou dokumentaci na svém počítači nebo tabletu,“ řekl Novinkám Jan Pěnčík z Ústavu pozemního stavitelství, kde se tyto první zkoušky ve virtuální realitě v rámci VUT konaly.
Zdůraznil, že projektování s využitím virtuální reality představuje velký posun v oblasti navrhování konstrukcí pozemních staveb.
„Studenti mohou nyní své návrhy prezentovat s návazností a detailností, která dříve nebyla možná, navíc vše vnímají v reálném měřítku. Virtuální a rozšířená realita umožňuje nejen vizualizaci stavebních konstrukčních řešení, ale také jejich prohlídky,“ vysvětlil Pěnčík. Zkoušky ve virtuální realitě jsou tak o něco náročnější.
Dělat bakalářky v rozšířené a virtuální realitě nebylo povinností. Šlo jen o nabídku ústavu. „Jsem rád, že jsme s kolegy našli studenty, kteří se nebáli a chtěli vyzkoušet to, co bude do budoucna standardem,“ uvedl pedagog. Samozřejmě si studenti vše předem nacvičili.
Pomohly zkušenosti z her
Oficiální obhajobě předcházelo dokonce několik kol nácviku. Posluchači si vyzkoušeli technickou stránku prezentace, trénovali práci s headsety, ovladači pro virtuální realitu i dalšími zařízeními, aby naostro vše běželo bez zádrhelů. Při samotné zkoušce využili prostředí IrisVR.
„Technické potíže byly, jako u všeho nového. Řešili jsme licence k softwarům, které nejsou určeny pro akademické prostředí, velké datové objemy, kompatibilitu připojených zařízení, importy souborů nebo kinetózu citlivějších jedinců. Ale dopadlo to skvěle, a je to jenom začátek,“ uvedl tajemník zkušební komise Vojtěch Vaněk, který pomáhal s přípravou na zkoušky.
Brýle Vision Pro zamíří na další trhy. Češi ale mají stále smůlu
Pro studenty tato inovace znamená novou úroveň interakce a porozumění oboru. Ve 3D není prostor pro chybu, museli kreslit a modelovat pečlivěji, než kdyby šlo o klasické tištěné výkresy.
S ovládacím rozhraním se někteří z nich teprve seznamovali, ale protože se virtuální prostředí stavebních projektů velmi podobá hernímu, neměli problém se zorientovat.