Článek
Na páteční tiskové konferenci o tom informovali zástupci ministerstva školství a Národního pedagogického institutu (NPI).
Podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) současná data ukazují, že problém s nerovnostmi ve školství je natolik vážný, že jeho řešení by mohlo do budoucna vést k sociálním problémům a stát víc peněz, než když se bude řešit preventivně.
Spolky: Zmírnit potíže školáků z chudých rodin mohou sociální pedagogové, odebrání dávek nikoli
Například podle zjištění organizace PAQ Research se neúspěšnost žáků ve vzdělávání týká řady mikroregionů napříč Českem, nejen často zmiňovaného Karlovarského či Ústeckého kraje. Vyšší neúspěšnost je třeba na území obcí s rozšířenou působností na periferiích krajů.
Na neúspěch žáků mají podle výzkumu zásadní vliv především exekuce či špatná bytová situace rodin.
Sociální pedagog či prázdninové doučování
O peníze na podporu znevýhodněných škol mohou žádat základní školy, do kterých chodí nadprůměrné zastoupení žáků se sociálním znevýhodněním. Ministerstvo školy rozdělilo do čtyř kategorií s tím, že na nejnižší úrovni mohou obdržet až 2000 korun na žáka a na nejvyšší až 16 tisíc Kč na školáka.
Resort průmyslu upravuje návrh zákona o mistrovské zkoušce. Platit by mohl za rok
Peníze budou moct využít na personální podporu, zajištění podpory žáků a na další vzdělávání a rozvoj pedagogických pracovníků. Budou tak moci např. zajistit školního sociálního pedagoga, pracovníka pro volnočasové aktivity nebo doučování v době prázdnin.
V první vlně dostane podporu zhruba 260 škol, další budou následovat později, jak uvedl ředitel odboru řízení regionálního školství Jan Mušuta. Připomněl, že snižování nerovností mezi školami je jedním z cílů vládního dokumentu Strategie vzdělávání 2030+. V ČR je zhruba 4200 základních škol.
Inspekce: Školy nedokážou rozvíjet nadané žáky, učitelé je často nepoznají
Přípravou řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání se bude zabývat i projekt Podpora rovných příležitostí při NPI ČR.
Jeho cílem je ověřit, jak by mohl systém financování škol podle indexu socioekonomického znevýhodnění žáků fungovat do budoucna. Ministerstvo by podle Balaše chtělo, aby systém mohl podobně jako projekt fungovat dlouhodobě.
Doučování po online výuce se loni účastnilo 247 tisíc žáků
MŠMT už minulý školní rok podpořilo zejména školy se znevýhodněnými a zaostávajícími žáky penězi navíc na doučování po období výuky na dálku kvůli covidu-19.
Na podzim při rozdělování peněz do škol zohledňovalo celkový počet žáků a podíl těch s potížemi, od ledna podmínky upravilo podle informací škol a dalších dat o počtech problematických žáků.
Vláda schválila garanci výdělku pro učitele i změny pravidel jejich zaměstnávání
Na každého žáka s problémy mohly školy získat 650 až 5850 korun podle toho, jak intenzivní doučování potřeboval. Od ledna do konce uplynulého školního roku na to ministerstvo vyčlenilo zhruba 400 milionů korun z evropských peněz Národního plánu obnovy. Mohly je využít základní a střední školy a konzervatoře zřizované obcemi a kraji.