Článek
Návrh koncepce revize učiva pro ZŠ se podle Lednové nyní na MŠMT připomínkuje za účasti České školní inspekce a Národního pedagogického institutu (NPI).
O potřebě revize tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP), které určují učivo ve školách, se hovoří zhruba od roku 2016. Loni na podzim ministerstvo ustanovilo expertní panel, který měl za úkol připravit návrh koncepce pro potřebné změny. Návrh předali experti ministerstvu v červnu.
Původně se očekávalo schválení koncepce v létě. NPI minulý týden uvedl, že školský resort zatím koncepci revize neschválil, práce na úpravách učiva podle Kamila Ubra z daného institutu přesto začaly.
Pedagogický institut zahájil úpravy učebních plánů. Bez schválené koncepce
„Na vydání finální verze hlavních směrů jsme nečekali. Nyní máme asi 250 externích spolupracovníků a vedle toho na revizích budou pracovat také konzultační skupiny s přibližně stejným počtem zájemců,“ konstatoval Ubr.
Práce na změně vzdělávání jsou podle něj na začátku. „Učíme se spolu mluvit, poslouchat se, tolerovat odlišné názory. Ale máme společný cíl, vytvořit program prospěšný pro děti, užitečný pro učitele a inspirativní pro další aktéry ovlivňující vzdělávání mladé generace,“ prohlásil.
Organizace testují nový kvalifikační program pro vzdělávání ředitelů škol
Podle Lednové by mělo vedení ministerstva schválit koncepci revize po vypořádání připomínek, které se k návrhu sešly.
„O posunutí celkového harmonogramu se zatím nejedná. Pracovní skupiny při NPI aktuálně pracují s návrhem hlavních směrů revize RVP. Důvodem je právě to, aby nedošlo ke zpoždění celého procesu. Nepředpokládáme, že by v procesu vyhodnocování připomínek došlo k nějakým zásadním změnám v jejich obsahu,“ řekla.
Připomínky k možnému rozdělení na základ a nadstavbu
Experti v návrhu koncepce úprav vzdělávání navrhli mj. rozdělení vzdělávacího obsahu na „jádrový“ a „rozšiřující“. Už v červnu informovali, že k této části návrhu se sešlo nejvíc připomínek.
Podle předsedy expertního panelu Jana Jiterského jich bylo asi 700 z 3600. Některé vzdělávací organizace upozorňovaly, že rozdělení na základ a nadstavbu by mohlo prohloubit nerovnosti ve vzdělávání.
Organizace ve vzdělávání se neshodnou na možném rozdělení učiva v základních školách
RVP nahradily v roce 2005 dřívější jednotné osnovy. Na rozdíl od nich neurčují vzdělávací plány, co se má učit v jednotlivých ročnících. Popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Dávají školám větší volnost pro tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, které se tak od sebe mohou lišit.
Ministerstvo pro místní rozvoj upravilo parametry dvou výzev na podporu ZŠ
Vláda slíbila úpravy učebních plánů ve svém programu. Důraz by se měl klást na občanské vzdělávání, finanční či mediální gramotnost.
Podle předběžných odhadů by mohly první základní školy – a odpovídající nižší ročník víceletých gymnázií – začít výuku podle upraveného RVP od září 2024, a to v 1. a 6. třídách. Jako povinné se budou upravené RVP zavádět postupně od září 2025. Ve všech ročnících by se podle nového programu mělo učit od září 2029.