Hlavní obsah

MŠMT doporučuje pro vysvědčení ukrajinských uprchlíků slovní hodnocení

Praha

Ukrajinští uprchlíci by podle ministerstva školství (MŠMT) měli mít letos na závěrečném vysvědčení nejlépe slovní hodnocení. Běženci budou mít na vysvědčení jen předměty, v nichž se výuky aspoň zčásti účastnili. Rozhodující vliv na jejich hodnocení by neměla mít neznalost češtiny, přihlédnout mohou vyučující i k výsledkům předchozího vzdělávání dětí na Ukrajině.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Vyplývá to z návodů, které ministerstvo připravilo pro ZŠ i SŠ.

Žáci z Ukrajiny začali do českých škol přicházet po začátku ruského útoku na Ukrajinu koncem letošního února. Podle výsledků průzkumu MŠMT chodilo k 7. dubnu do základních škol 23 204 dětí. Školy pro ně mohly upravit obsah učebních plánů tak, aby se Ukrajinci v době výuky mohli účastnit místo jiných předmětů kurzů češtiny.

Do škol a školek nastoupilo přes 26 tisíc dětí z Ukrajiny

Domácí

„Pokud v důsledku změny obsahu vzdělávání nebude mít žák-cizinec v rozvrhu předměty, které mají ostatní žáci ve třídě, nebudou tyto předměty na vysvědčení uvedeny,“ informoval úřad. „Pro postup do vyššího ročníku je rozhodující hodnocení pouze z těch předmětů, kterých se žák alespoň zčásti účastnil,“ uvedl.

Úřad zároveň doporučil využívat pro utečence z Ukrajiny slovní hodnocení, a to zejména u mladších žáků. Za možnou alternativu označil doplnění známek slovním hodnocením.

Je potřeba vytvořit model zavedení specializovaných pozic do škol, nabádá EDUin

Věda a školy

„Na hodnocení by neměla mít rozhodující vliv neznalost českého jazyka. Žáka-cizince je vhodné hodnotit individuálně s ohledem na dosažené pokroky a zvládnutelné úkoly, nesrovnávat jej se spolužáky,“ doporučilo ministerstvo.

Učitelé by podle něj měli při závěrečném hodnocení přihlédnout k tomu, jak se dítě snažilo zařadit mezi nové spolužáky a plnit zadané úkoly nebo i k výsledkům jeho předchozího vzdělávání na Ukrajině.

Školy tradičně preferují známky

K tomu, aby školy před známkami upřednostnily slovní hodnocení, vyzývalo ministerstvo také v minulém školním roce, a to v souvislosti s výukou na dálku při epidemii covidu-19. V pololetí hodnotila podle České školní inspekce většina škol přesto tradičně známkami.

Ministerstvo doporučilo pro vysvědčení slovní či kombinované hodnocení

Věda a školy

Slovní či kombinované hodnocení využila podle průzkumu inspekce aspoň v některých třídách asi čtvrtina škol. Změnu v přístupu k pololetnímu hodnocení tehdy provedlo 15 procent základních škol a méně než desetina středních škol.

Pravidla pro hodnocení žáků jsou součástí školního řádu každé školy, schvaluje je školská rada. V případě, že škola nemá slovní hodnocení ukotveno ve školním řádě a chtěla by ho nově využívat, musí školní řád upravit. Pro účely přijímacích zkoušek na střední školy mají ZŠ potom povinnost převést slovní hodnocení na známky.

Na základní školy se valí další problém: Povinná docházka i pro ukrajinské děti

Podcasty a pořady

Podle vládního dokumentu o prioritách pro řešení uprchlické krize počítá kabinet s nutností integrace asi 125 tisíc dětí, jejichž začlenění do škol vyčíslil na 12,3 miliardy korun. Do konce srpna schválila vláda již dříve na integraci běženců z Ukrajiny zvýšení rozpočtu ministerstva školství o 5,2 miliardy.

Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuse o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.

Související články

Socioložka: Začlenění do tříd se vyplatí

Integrace je dlouholetý proces. Aby byl úspěšný, musí do něj vláda investovat peníze i energii, vysvětluje socioložka Marie Jelínková z Fakulty sociálních věd...

Výběr článků

Načítám