Článek
Vyplývá to z návodů, které ministerstvo připravilo pro ZŠ i SŠ.
Žáci z Ukrajiny začali do českých škol přicházet po začátku ruského útoku na Ukrajinu koncem letošního února. Podle výsledků průzkumu MŠMT chodilo k 7. dubnu do základních škol 23 204 dětí. Školy pro ně mohly upravit obsah učebních plánů tak, aby se Ukrajinci v době výuky mohli účastnit místo jiných předmětů kurzů češtiny.
„Pokud v důsledku změny obsahu vzdělávání nebude mít žák-cizinec v rozvrhu předměty, které mají ostatní žáci ve třídě, nebudou tyto předměty na vysvědčení uvedeny,“ informoval úřad. „Pro postup do vyššího ročníku je rozhodující hodnocení pouze z těch předmětů, kterých se žák alespoň zčásti účastnil,“ uvedl.
Úřad zároveň doporučil využívat pro utečence z Ukrajiny slovní hodnocení, a to zejména u mladších žáků. Za možnou alternativu označil doplnění známek slovním hodnocením.
„Na hodnocení by neměla mít rozhodující vliv neznalost českého jazyka. Žáka-cizince je vhodné hodnotit individuálně s ohledem na dosažené pokroky a zvládnutelné úkoly, nesrovnávat jej se spolužáky,“ doporučilo ministerstvo.
Učitelé by podle něj měli při závěrečném hodnocení přihlédnout k tomu, jak se dítě snažilo zařadit mezi nové spolužáky a plnit zadané úkoly nebo i k výsledkům jeho předchozího vzdělávání na Ukrajině.
Školy tradičně preferují známky
K tomu, aby školy před známkami upřednostnily slovní hodnocení, vyzývalo ministerstvo také v minulém školním roce, a to v souvislosti s výukou na dálku při epidemii covidu-19. V pololetí hodnotila podle České školní inspekce většina škol přesto tradičně známkami.
Slovní či kombinované hodnocení využila podle průzkumu inspekce aspoň v některých třídách asi čtvrtina škol. Změnu v přístupu k pololetnímu hodnocení tehdy provedlo 15 procent základních škol a méně než desetina středních škol.
Pravidla pro hodnocení žáků jsou součástí školního řádu každé školy, schvaluje je školská rada. V případě, že škola nemá slovní hodnocení ukotveno ve školním řádě a chtěla by ho nově využívat, musí školní řád upravit. Pro účely přijímacích zkoušek na střední školy mají ZŠ potom povinnost převést slovní hodnocení na známky.
Podle vládního dokumentu o prioritách pro řešení uprchlické krize počítá kabinet s nutností integrace asi 125 tisíc dětí, jejichž začlenění do škol vyčíslil na 12,3 miliardy korun. Do konce srpna schválila vláda již dříve na integraci běženců z Ukrajiny zvýšení rozpočtu ministerstva školství o 5,2 miliardy.
Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuse o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.