Článek
Na čtvrteční online konferenci ministerstva školství k ročnímu fungování Strategie vzdělávání 2030+ to řekl ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže Michal Černý.
O plánu ověřit, jak by mohla fungovat kombinace prezenčního a dálkového vzdělávání, se už loni zmiňoval ministr školství Robert Plaga (za ANO). Reagoval tak na přechod výuky na dálku po uzavření škol kvůli vypuknutí epidemie covidu-19 na jaře 2020.
Nyní na konferenci řekl, že využívání počítačů při výuce se ve 21. století očekává, ale online výuka zároveň v minulých měsících ukázala, že ne vše se dá naučit distančně.
Analýza: Žáci se během distanční výuky zhoršili ve dvou třetinách škol
Pokusné ověřování mělo podle loňských informací jeho úřadu trvat od 1. února do konce srpna 2022. Kvůli covidu-19 se ale zahájení odložilo na duben, kdy se školy začaly opět otvírat.
„Pokusné ověřování má podle školského zákona patřičné parametry, takže z toho důvodu se to nakonec týká až roku 2023 poté, co dojde i k vyhodnocení. Takže jde o standardní postup,” doplnila pro Novinky mluvčí MŠMT Aneta Lednová.
Zkouší to 65 škol
Podle Černého se do projektu přihlásilo původně 70 škol, z toho 42 základních, 18 středních odborných a deset gymnázií. V současnosti se ho účastní 65 škol a další se dodatečně přihlašují. Jsou mezi nimi nyní i základní umělecké školy.
Přes 70 škol si vyzkouší kombinovanou výuku
„Naším cílem je na základě tohoto pokusného ověřování legislativně umožnit kombinovanou nebo hybridní formu vzdělání, to znamená formu vzdělání částečně prezenčně a částečně distanční, i na základních školách a v tomto směru změnit legislativu,” konstatoval Černý.
Resort minulý rok uvedl, že projekt by měl přijít zhruba na deset milionů korun. Platit by se měl z rozpočtu Národního pedagogického institutu (NPI).
U čerstvých absolventů SŠ vzrostla nezaměstnanost na 6,2 procenta, zjistila analýza
Jak velká část výuky by mohla v budoucnu fungovat na dálku, úřad zatím neupřesnil.
Plaga vyčetl Vojtěchovi: Nemáte jasnou strategii, testy mají zpoždění
Podle Plagy lze ale očekávat, že by kombinované vzdělávání mělo jiný účinek na prvním a druhém stupni základních škol či ve středních školách. Už výuka na dálku v době koronaviru podle něj totiž ukázala, že zejména mladší školáci se většinou neobešli bez pomoci rodičů, zatímco starší žáci a studenti už dokázali pracovat samostatněji.
Velké mezery mají desetitisíce žáků, plošnému zavírání škol je třeba zabránit, tvrdí inspekce
Podle některých odborníků výuka na dálku v době epidemie prohloubila rozdíly ve vzdělávání, které byly v českém školství už dříve.
Podle zjištění školní inspekce se ještě na začátku letošního roku asi 50 tisíc dětí nezapojovalo do výuky online, ať už kvůli nedostatečné motivaci, nebo kvůli chybějícímu vybavení. Vzdělávání těchto dětí bylo na dálku podle inspekce méně efektivní než u těch žáků, kteří byli připojeni k internetu.