Článek
Česká školní inspekce (ČŠI) při svých kontrolách zjistila, že didaktickou techniku mají zhruba dvě třetiny škol. Necelá pětina ji nevyužívá, i když ji má. Ve většině škol, které ji mají, se používá účelně. O které konkrétní technické pomůcky se jedná, ČŠI nezjišťovala.
Za vhodné použití zodpovídá ředitel
Školy mohou používat jakékoli didaktické pomůcky, které si nakoupí, nebo i připraví svépomocí, pokud odpovídají vzdělávacím plánům. O výběru a použití učebnic a učebních textů rozhoduje ředitel, který zodpovídá za jejich vhodné použití.
Ministerstvo školství je digitálním technologiím příznivě nakloněno, ve své Strategii digitálního vzdělávání počítá s jejich postupným zapojením do výuky. Chtělo by, aby ve výuce zlepšily schopnosti žáků pracovat s informacemi a rozvíjet jejich myšlení.
Na školách je podle údajů ministerstva 30 655 počítačů a 24 489 tabletů s připojením na internet. Nejvíce je jich na prvním stupni základních škol, kterých je v Česku 4140. Notebooků tam děti používají 12 604 a tabletů 12 201.
Na středních školách je počet počítačů o něco menší, což je dáno tím, že středních škol je asi třikrát méně než základních. Studenti v nich mají k dispozici 10 594 notebooků a 6994 tabletů.
Hlavní jsou stále učebnice, ale ne vždy papírové
Stěžejní ve výuce zůstávají učebnice. Ale ani v jejich případě se už často nejedná o papírové formy. Různá nakladatelství dnes nabízejí řady takzvaných e-učebnic, které se ve výuce dají spojit s interaktivní tabulí.
„Je to určitě nenahraditelný pomocník pro učitele i děti. Pro děti je to velmi atraktivní. A to samé platí pro iPady,” uvedla učitelka Blanka Endrlová ze ZŠ a MŠ Oty Pavla Buštěhrad.
Z výzkumu společnosti Edulab, která organizuje projekt Škola dotykem, mimo jiné vyplývá, že 97 procent žáků prvního stupně hodiny v digitální třídě baví, celkově až 85 procent žáků chce ve výuce s tablety pokračovat.
Nakladatelství Fraus letos svou nabídku e-učebnic obohatilo o interaktivní 3D modely, které posouvají výuku ve školách blíže virtuální realitě. Žáci tak mohou poznávat například jednotlivé části lidského těla pomocí interaktivních 3D modelů, aniž by museli mít jakékoli zvláštní vybavení. Stačí jim stáhnout si příslušnou aplikaci zdarma do svého chytrého telefonu.
Zatraktivnění geometrie
Řadu moderních pomůcek využívají učitelé při výuce matematiky metodou profesora Hejného. Výuka dle Hejného obecně stojí na objevování postupů samotnými dětmi a tvůrčím hledání řešení. [celá zpráva]
V prvních třídách děti využívají například krokovací pás, na kterém se učí počítat. Dále jsou oblíbené molitanové krychle, které mají rozvíjet prostorovou představivost dětí.
Děti rády pracují i s takzvanými geobordy, což jsou speciální destičky s gumičkami, na kterých si žáci procvičují geometrii.
„Myslím, že je to moc baví a klasická geometrie už není tak neoblíbená,” dodala Endrlová.