Hlavní obsah

Množství středoškolských oborů by se mohlo snížit na méně než polovinu, navrhuje institut

3:30
3:30

Poslechněte si tento článek

Praha

Množství středoškolských oborů by se mohlo snížit na méně než polovinu, místo stávajících asi 280 by jich mohlo být podle aktuálního návrhu 127. Vyplývá to z materiálů na webu Národního pedagogického institutu (NPI), který na změnách oborové soustavy středních škol spolupracuje s resortem školství. Podle úřadu je potřeba nabídku středních škol zjednodušit.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

K návrhu se mohou zájemci vyjádřit ve veřejné konzultaci, odpovědi v dotazníku mohou posílat do konce ledna. O potřebě zjednodušit nabídku středoškolských oborů mluví zástupci ministerstva dlouhodobě.

Některé obory by se podle návrhu měly spojit, např. současné dva obory Ekologie a životní prostředí a Průmyslová ekologie by se sloučily v obor Ekologie a ochrana životního prostředí se zaměřeními Ekolog a Průmyslový ekolog. Žáci by v novém systému nastoupili do oboru se širokým odborným základem, na který by navazovala jednotlivá zaměření. Z těch by si vybrali až při studiu.

Jedním z oborů se širokým společným základem by byly třeba Elektrotechnické služby. Žáci by si poté mohli vybrat ze zaměření jako elektrikář silnoproud, elektrikář slaboproud, mechanik výtahů a dalších specializací.

Reformu výuky podpoří odborníci na stovkách škol, chystají se tisíce akcí

Věda a školy

Větší prostupnost mezi obory

Změny oborové soustavy středních škol by podle návrhu měly umožnit i vyšší prostupnost mezi nabízenými obory. Pro žáky by mělo být snazší změnit obor či úroveň vzdělání. Učňové by se tedy mohli snáze dostat k maturitě, naopak z maturitních oborů by mohli studenti snáze přestoupit do učebního oboru.

V souvislosti s prostupností se bude řešit i otázka přijímání na střední školy, jelikož zájemci o studium maturitních oborů musí nyní složit jednotnou přijímací zkoušku. Konkrétní návrh řešení zatím není, uvedla na dotaz ČTK Veronika Lucká Loosová z NPI.

Na změny oborové soustavy středních škol budou navazovat úpravy tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro střední školy, které určují obsah učiva. Do inovovaných oborů by žáci mohli nastoupit v září 2029, uvedla Lucká Loosová. O možných změnách v nabízených oborech se bude podle NPI dál diskutovat.

Všeobecné lyceum

Ministerstvo letos na podzim v souvislosti s plánovanou proměnou soustavy středních škol představilo nový obor všeobecné lyceum, které by mělo rozšířit nabídku všeobecně zaměřených maturitních oborů.

Všeobecná lycea jsou naprosto nezbytná, ohlásil Fiala nový obor

Domácí

V novém oboru budou žáci moci začít studovat od příštího školního roku, informovalo ministerstvo. Nyní mohou studovat lycea s oborovým zaměřením, jako je např. pedagogické či technické lyceum.

Proti zavedení všeobecného lycea se v minulosti vyjádřila Asociace středních průmyslových škol, označila ho za nadbytečné. Podle zástupců ministerstva má nový obor pomoci řešit nedostatek míst ve všeobecných oborech především v některých krajích.

Podle průzkumu PAQ Research chce všeobecnou střední školu pro své děti asi třetina rodičů. Zájem je podle analytiků vyšší než nabízená kapacita. O nedostatku míst na gymnáziích se hovoří v posledních letech mj. v Praze.

Povinná návštěva expozice o Holubovi? Experti válčí se šotky o podobu výuky

Věda a školy

Tlačí školy k nalejvárně, obávají se učitelé nových manuálů k výuce

Domácí

Výběr článků

Načítám