Článek
Ministr začátkem tohoto týdne navštívil obce, které loni postihlo tornádo, Moravská Nová Ves byla jednou z nich. Po návštěvě jedné z malotřídek zároveň řekl, že nebude prosazovat jejich likvidaci.
Testovat nejen ty žáky, kteří se hlásí na střední?
„Zabýváme se tím, že bychom chtěli testovat v deváté třídě všechny děti, nejen ty, které se hlásí na střední školu. To by mohlo mnohé z dětí, které si nevěří, přivést k tomu, že mají na to, aby střední školu studovaly,“ uvedl ministr.
Plaga a Gazdík rezignovali na posty poradců ministra školství. Kvůli sobě navzájem
Podotkl, že by to pro tyto děti mohla být i vstupenka na střední školu. „Že bychom třeba tímto způsobem obešli přijímací řízení na střední školy a ty by si mohly vybírat studenty právě podle toho, jak uspějí v tomto testu v deváté třídě,“ vysvětlil Balaš.
Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek. Balašův předchůdce Petr Gazdík (STAN) v březnu řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v tzv. uzlových bodech ZŠ, tedy aspoň v 5. a 9. třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku.
Expert MŠMT: Přijímačky na střední školy by se neměly zrušit, ale upravit
Vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský v červnu uvedl, že by se přijímačky na střední školy do budoucna neměly rušit, ale jejich obsah by se měl upravit. Většina expertů se podle něj kloní k názoru, že by nebylo vhodné nahradit přijímací zkoušky testováním dětí ve vybraných ročnících základních škol.
Přínos malotřídek
Ministr Balaš v pondělí navštívil obce, které loni postihlo tornádo. Chtěl se seznámit s tím, jak se podařilo překonat jeho následky. „Obdivuju jak ředitele, tak i starosty, kteří v poměrně krátké době zajistili výuku pro děti a pracují intenzivně na rekonstrukci a opravě škol,“ prohlásil ministr.
Máte doma nadané dítě? Ne vždy musí mít dobré známky
Během návštěvy škol si podle něj také poupravil názor na malotřídky. Podle něj nejde všechno poměřovat ekonomickou efektivitou a přínos malotřídek je podle něj mnohem větší a významnější, než se na první pohled zdá.
„Navíc první stupeň v malotřídkách je skvělý v tom, že se děti prolínají různě staré, mohou se ovlivňovat, pomáhat si. Nebudu asi ten, kdo bude prosazovat likvidaci malotřídek, naopak, možná jejich rozvoj. Ale musíme přitom pochopitelně přemýšlet i o ekonomických aspektech,“ uzavřel ministr.