Článek
Ministr začátkem tohoto týdne navštívil obce, které loni postihlo tornádo, Moravská Nová Ves byla jednou z nich. Po návštěvě jedné z malotřídek zároveň řekl, že nebude prosazovat jejich likvidaci.
Testovat nejen ty žáky, kteří se hlásí na střední?
„Zabýváme se tím, že bychom chtěli testovat v deváté třídě všechny děti, nejen ty, které se hlásí na střední školu. To by mohlo mnohé z dětí, které si nevěří, přivést k tomu, že mají na to, aby střední školu studovaly,“ uvedl ministr.
Podotkl, že by to pro tyto děti mohla být i vstupenka na střední školu. „Že bychom třeba tímto způsobem obešli přijímací řízení na střední školy a ty by si mohly vybírat studenty právě podle toho, jak uspějí v tomto testu v deváté třídě,“ vysvětlil Balaš.
Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek. Balašův předchůdce Petr Gazdík (STAN) v březnu řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v tzv. uzlových bodech ZŠ, tedy aspoň v 5. a 9. třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku.
Vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský v červnu uvedl, že by se přijímačky na střední školy do budoucna neměly rušit, ale jejich obsah by se měl upravit. Většina expertů se podle něj kloní k názoru, že by nebylo vhodné nahradit přijímací zkoušky testováním dětí ve vybraných ročnících základních škol.
Přínos malotřídek
Ministr Balaš v pondělí navštívil obce, které loni postihlo tornádo. Chtěl se seznámit s tím, jak se podařilo překonat jeho následky. „Obdivuju jak ředitele, tak i starosty, kteří v poměrně krátké době zajistili výuku pro děti a pracují intenzivně na rekonstrukci a opravě škol,“ prohlásil ministr.
Během návštěvy škol si podle něj také poupravil názor na malotřídky. Podle něj nejde všechno poměřovat ekonomickou efektivitou a přínos malotřídek je podle něj mnohem větší a významnější, než se na první pohled zdá.
„Navíc první stupeň v malotřídkách je skvělý v tom, že se děti prolínají různě staré, mohou se ovlivňovat, pomáhat si. Nebudu asi ten, kdo bude prosazovat likvidaci malotřídek, naopak, možná jejich rozvoj. Ale musíme přitom pochopitelně přemýšlet i o ekonomických aspektech,“ uzavřel ministr.