Článek
Součástí doporučení jsou odkazy na tzv. Karty KID, desatero bezpečné školy či rady, jak postupovat v případě, že se ve škole bezpečnostní incident stal. Doporučení poslalo ministerstvo i v reakci na vyhrožování a násilí ve školách v posledních týdnech.
Jeden hlavní kontrolovaný vchod
Podle desatera by školy měly např. během výuky provozovat pouze jeden hlavní kontrolovaný vstup, ostatní by měly být uzamčené. U hlavního vchodu by měla být ostraha pro evidenci a doprovod návštěv. Školy by měly zpracovat písemné krizové postupy pro všechny typy krizových situací, zároveň by je měly pravidelně nacvičovat. Školy by také měly preventivně monitorovat rizika a vytvořit systém včasného varování.
Dalším z doporučení ministerstva je využití Karty KID, která poskytuje vodítka k identifikaci akutního ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Materiál obsahuje odkazy na Kartu KID pro školy, pro veřejnost či na videokurz.
Aktivní střelec se může objevit kdekoli, ochranou je v první řadě školení, radí expert
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kObgaqJNMnwQ71bRCNuGsw/5fde/aktivni-strelec.jpeg?fl=cro,137,147,1666,937%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
V následujících týdnech se podle resortu bude konat webinář pro vedení škol, na kterém ministerstvo představí konkrétní opatření, krizové postupy a metodickou podporu, uvedl v dopise školám vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže Jan Mareš.
Krizový tým ve škole
Připravená jsou i doporučení, jak postupovat, pokud se incident ve škole stal. Školy by měly kupříkladu vytvořit krizový tým a jasně si stanovit role, zajistit okamžitou odbornou podporu či nastavit komunikaci.
Materiál také přináší rady pro přístup k žákovi, který se stal obětí trestného činu. Škola by např. měla určit jednoho pracovníka, který bude pro žáka hlavní kontaktní osobou. Pomoc by žákovi škola měla nabízet opakovaně a různými způsoby, zároveň by měla chránit jeho soukromí. Součástí materiálu jsou i tipy, kde může dítě či jeho rodina hledat pomoc.
Doporučení se týkají i komunikace s veřejností v případě mimořádné události. Školy by měly aktivně komunikovat přes všechny dostupné kanály. Zároveň by měly uvádět na pravou míru fámy, které se mohou šířit na sociálních sítích. Součástí materiálu je i příklad společného prohlášení školy a zřizovatele o tom, jak mimořádnou událost řeší.
Materiál obsahuje i rady pro učitele, ředitele a pracovníky škol, jak mluvit s dětmi, které se cítí v ohrožení. Měli by třeba posílit pocit bezpečí tím, že mají potřebné a ověřené informace. Dětem by měli dát prostor vyjádřit jejich pocity a myšlenky, zároveň by měli mít pochopení pro jejich emoce a reakce. Strach či obavy mohou mít i děti, které nebyly v přímém nebezpečí, i s těmi by měli učitelé komunikovat. Rovněž by si měli všímat případných změn v chování žáků, vyšší nervozity či uzavřenosti.
Součástí materiálu je i dopis médiím o právních důsledcích vyhrožování ve školách. Zahrnuje informační box, který obsahuje informace o trestněprávních následcích takového chování. Zařazování těchto informací do zpráv může podle doporučení zvýšit povědomí veřejnosti. Materiál zahrnuje i výzvu pro influencery, aby se zapojili do kampaně na šíření kontaktů na krizovou pomoc a dostupnou podporu.
Tutlá škola šikanu? Zoufalí rodiče mohou i na policii
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gR_q/ZmtH7/sikana-sikanovani-skola-spoluzaci-zaci-kolektiv.jpeg?fl=cro,0,0,5616,3159%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Za jediný měsíc řešila policie 44 výhrůžek a útoků ve školách. Pachateli jsou děti
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_m3_A/nb4N2OmYQBbDJ7TFBdgC1k/29ba/strelba-skola-michle-policie.jpeg?fl=cro,0,0,3840,2160%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)