Článek
Dokument, o kterém MŠMT informuje i na svém webu, později během středy zároveň podle tiskového oddělení úřadu vlády schválili ministři.
„Zdravotní stav dětské populace v době covidu značně utrpěl,“ prohlásil ministr. Od pandemie se podle něj Česko s problémem dále potýká.
Úřad proto podle Beka připravil na další roky ucelenou koncepci. Konkrétní opatření mohou školy zavádět okamžitě. Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách pro období 2024 až 2028 vychází z doporučení České školní inspekce (ČŠI).
Tisíce dětí jsou zbytečně bez tělocviku

„Nejpodstatnější premisou je, že děti stráví ve školách strašně moc času,“ uvedl státní tajemník ministerstva Ondřej Andrys. Školy proto musí přivést ke zdravému stylu i děti z rodin, kde pohyb zanedbávají.
Zařazovat do hodin tělocviku moderní sporty
Z materiálu ČŠI vyplývá, že by se učitelé a školy měli snažit udělat hodiny tělesné výchovy pro děti atraktivnější - například zařazovat nové a moderní sporty či zlepšit prostorové a materiální podmínky pro sport.
Školy by rovněž měly motivovat žáky, kteří se často z hodin tělocviku omlouvají. Školská zařízení by měla například zařazovat do hodin zdravotní tělesnou výchovu a využívat také disponibilní hodiny k zvýšení počtu hodin tělocviku.
K většímu pohybu dětí po celý den mohou podle ministerstva pomoci vhodné a bezpečné cesty do a ze školy a budování cyklostezek.
Školní inspekce: Úspěšnost maturantů mírně vzrostla, problém u studentů nástaveb trvá

Školy pak mohou zajistit dětem aktivní využití přestávek. Měly by třeba vybavit společné prostory a chodby bezpečnými pomůckami, jako jsou hry, měkké míče nebo obrazce na zemi.
V odpoledních hodinách by pak hlavně družiny měly dbát na dostatečnou aktivitu dětí. Žáci by měli mít lepší výběr kroužků, pro starší žáky by školy měly zařadit i aktivity běžné pro dospělé, kupříkladu fitness. Učitelé by mohli také zařadit pohyb do jiných hodin, než je tělocvik.
Koncepce je podle Andryse složena z jednoduchých, malých kroků, které mohou školy zvládnout již nyní. Školská zařízení je podle něj pouze potřeba motivovat a ukázat jim pozitivní příklady.
Nepříliš optimistický loňský průzkum
Česká školní inspekce spolu s dalšími institucemi loni prováděla testování tělesné zdatnosti na školách.
U mladých lidí ve druhém ročníku střední školy jejich výsledky v pohybových aktivitách ukázaly, že 15 procent dnešních mladých lidí okolo 17 let je nedostatečně pohybově zdatných. O něco lépe dopadly děti na základních školách.
Na zvýšení pohybových aktivit se zaměřují koncepce Zdraví 2020 a Sport 2025, které přijala vláda. Podle dřívějšího vyjádření předsedy České unie sportu Miroslava Jansty ale vlády jejich závěry nenaplňují. Česko tak podle něj v zajištění výchovy ke sportu a péče o pohybovou gramotnost obyvatel oproti jiným evropským zemím zaostává.
Školní inspekce: Úroveň tělesné zdatnosti dětí se od 90. let zhoršila

Zdatnost u dětí se propadla o 100 let, zjistili experti z Liberce
