Článek
Zástupci resortů školství se shodli na tom, že jednotlivé státy mají podobné problémy se zvládnutím vzdělávání uprchlíků. Týkají se právě jazykové přípravy, ale i nedostatku učitelů či potřebných údajů.
„Plošné testování je důležitou podmínkou pro to, abychom věděli, kam jsme se dnes dostali. Je zcela jasné, že zkušenosti s integrací ukrajinských dětí ukazují to, že jsme vlastně na rozdíl od zemí jako Německo a Rakousko nebyli připraveni na poskytování výuky jazyka (češtiny) pro cizince v dostatečném měřítku,“ uvedl Bek.
Zmínil, že úřad má zatím dílčí informace od školní inspekce.
Do českých škol se podařilo zařadit 50 tisíc dětí z Ukrajiny, sdělil Bek
Zlepšit vzdělávání cizinců
Testování by mělo začít zhruba za dva měsíce. Bek zatím nepřiblížil, jakou by mělo mít podobu a zda se odehraje v jednom termínu ve všech školách. Výsledky by měly posloužit k nastavení opatření k lepšímu vzdělávání cizinců.
Ministr řekl, že resort připravuje nové regulace učitelských profesí. Část budoucích učitelů cizích jazyků by se tak mohla připravovat na výuku češtiny pro cizince.
Ministři se vedle jazykové přípravy podle Beka „obsáhle zabývali i spolehlivostí dat a informačních systémů“, které pomáhají mapovat dráhy uprchlíků. Někteří se vracejí do vlasti, někteří se přesouvají do jiných států.
Česko a Slovensko budou spolupracovat na opatřeních k bezpečnosti škol
„Některé země už disponují poměrně spolehlivými systémy, které umožňuje detailní pohled na zapojování ukrajinských dětí do škol. V některých zemích včetně Česka zatím takový funkční informační systém neexistuje… Ukazuje se potřeba spolupráce s ukrajinskou stranou, která také s námi nesdílí data v dostatečné míře,“ uvedl Bek.
Podle slovenského ministra školství Tomáše Druckera je potřeba o propojení dat jednat ale i v EU. „Nám se také stává, že se nám ukrajinští uprchlíci posouvají směrem do jiných zemí. Nemáme informace, že se nám posunuli třeba do Německa. Výměna je důležitá i v rámci členských států, abychom dokázali identifikovat, že byl někdo registrován na Slovensku a chvilku chodil i do školy a potom se posunul,“ řekl Drucker.
Zástupci ministerstev školství se shodli na tom, že i přes rozdílnou politickou orientaci svých vlád dokážou jednotlivé státy ve vzdělávání spolupracovat. Spolupráci ocenili.