Článek
Šéf školského resortu o plánu hovořil na středeční konferenci Univerzity Karlovy s názvem „Rok s covid-19. A jak dál“. Možnost plošného opakování ročníku ve školách Plaga znovu vyloučil.
Podle jeho vyjádření v současnosti už pro vyrovnání rozdílů mezi dětmi z výuky na dálku nestačí plánované letní příměstské tábory, jaké se konaly loni v létě.
„V této chvíli jsme v nějakém recovery plánu (plánu obnovy), který musí být na dva až tři roky,“ prohlásil.
Ministerstvo školství rozeslalo školám návod k poskytování doučování pro žáky
Akční plán by podle něj měl zahrnovat vedle příměstských letních táborů i masivní podporu doučování ve školách a organizacích pro neformální vzdělávání. „Nejen z národních prostředků, ale i z evropských – právě na tyto věci požaduji evropské zdroje ve vysokých řádech miliard, protože to je skutečně palčivý problém,“ zmínil.
V nejbližších dnech, zřejmě příští týden, podle něj MŠMT přípravu materiálu dokončí a plán vyhlásí.
Plaga: Některé děti udělaly naopak značné pokroky
Nedostatečný rozvoj některých dětí v důsledku distanční výuky se podle Plagy ale skutečně nedá řešit plošným opakováním ročníku. Poukázal na to, že rodiny ke vzdělávání přistupují různě, takže některé děti udělaly v současnosti velké pokroky.
„Žáky, kteří zůstali pozadu, by měla vytipovat samotná škola a v dalších letech jim poskytnout různé doučovací aktivity,“ řekl.
Plošné opakování celého školního roku nedává smysl, tvrdí Plaga
„Plošné opakování ročníku nedává smysl. Musí se posoudit distanční příběh... Tím, kdo ví, jak dítě pracuje a zda má opakovat, nemůže být ministerstvo školství, ale musí to být učitel,“ konstatoval nedávno.
10 000 žáků zřejmě zcela mimo vzdělávání
Podle zjištění České školní inspekce se za celý rok epidemie nepodařilo do distančního vzdělávání vůbec zapojit kolem 10 tisíc žáků. Přibližně 50 tisíc se jich ještě na začátku tohoto roku z důvodu nedostatečného technického vybavení učilo na dálku bez zapojení přímo do online výuky.
Deset tisíc žáků se do online výuky vůbec nezapojilo
Problém s dětmi v sociálně vyloučených lokalitách by se podle Plagy měl do budoucna řešit i pomocí terénních pracovníků. „Bude na to potřeba hodně peněz,“ poznamenal.
MŠMT: Školy se mají snažit do výuky na dálku zapojit všechny děti
Znevýhodnění nemají při výuce na dálku dost podpory, upozorňuje odbornice. Zapojila by asistenty
Souhlasně se vyjádřili předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Podle ní se do pomoci dětem, které se neúčastní vzdělávání, musí zapojit i orgány sociálně-právní ochrany dětí.
Plaga: Důvodem pro návrat žáků do škol nemá být práce rodičů
Plaga také zopakoval, že termín návratu dětí do škol musí rozhodnout ministerstvo zdravotnictví. „Já bych si přál, aby to bylo ještě v měsíci dubnu,“ uzavřel.