Hlavní obsah

Ministerstvo školství připravilo opatření k problému vyčleňování romských žáků

Praha

Ministerstvo školství hodlá řešit problém vyčleňování romských dětí. Opatření, která mají vést ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách či školách a etnicky segregovaných školách, chce resort prosadit v následujících dvou letech. Daná opatření se týkají kupříkladu reformy poradenského systému nebo podpory škol.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Opatření i tzv. akční plán představil náměstek ministra Jiří Nantl v březnu na jednání Výboru ministrů Rady Evropy ve Štrasburku.

V reakci na zprávu Amnesty International, která Česko kritizuje za to, že nepokročilo v řešení faktické segregace romských dětí ve vzdělávání, to ČTK nyní napsala mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová.

Amnesty International kritizuje v ČR diskriminaci Ukrajinců a zbraně pro Izrael

Domácí

„Opatření se týkají tří oblastí od podpory škol po reformu poradenského systému a etnickou desegregaci. Cílem je snížit zastoupení romských žáků ve speciálních školách a třídách a v etnicky segregovaných školách,“ uvedla Fojtová.

Změny i u poraden

Opatření by se měla týkat úpravy systému financování regionálního školství. Zároveň by se měla nastavit metodická, personální a finanční podpora škol podle toho, kolik žáků se sociálním znevýhodněním se v nich vzdělává.

Zvýšit by se měla podle ministerstva i kvalita a efektivita školských poradenských zařízení. Toho by se mělo docílit posílením možností ministerstva poradenská zařízení řídit.

Resort se chce zaměřit také na nabízené kapacity poradenských zařízení, vyplývá z akčního plánu. Ten předložilo Česko podle ministerstva již koncem minulého roku.

Pomoci by měla podle akčního plánu ministerstva i novela školského zákona. Návrh novely, ke které bude nyní resort vypořádávat připomínky, by měl přinést tzv. spádovost poraden.

Téma Romů je třeba promítnout do školních vzdělávacích programů, míní Bek

Věda a školy

Základní a střední školy by měly mít podle návrhu povinnost zajistit poradenské služby, na jejich poskytování by se měli podílet výchovní poradci a školní metodici prevence.

V ZŠ by se na poskytování poradenských služeb podíleli i školní psychologové či speciální pedagogové. ZŠ by měly nárok na zajištění služeb psychologa či speciálního pedagoga poradnou. Novela se věnuje i úpravě financování regionálního školství.

Ministerstvo bude také mj. spolupracovat s Národním pedagogickým institutem a výzkumnou organizací PAQ Research při vytváření a šíření metodiky pro zřizovatele škol, která má etnickou segregaci eliminovat.

Zástupci institucí podepsali memorandum o spolupráci minulý týden. Metodiku by měly podle ministerstva jednotlivé regiony, města a obce podpořit vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami.

Web Desegregace

K vytvoření nástroje k boji s etnickou segregací pro školy a jejich zřizovatele mohou zástupci ministerstva a organizací využít například web desegregace.cz.

Tento web přináší podle úřadu přes 40 konkrétních intervencí, které zkvalitňují vzdělávání tak, aby ve škole mohl uspět kdokoliv.

Stát si vyšlápne na desítky segregačních škol

Věda a školy

Výběr článků

Načítám