Článek
Opatření i tzv. akční plán představil náměstek ministra Jiří Nantl v březnu na jednání Výboru ministrů Rady Evropy ve Štrasburku.
V reakci na zprávu Amnesty International, která Česko kritizuje za to, že nepokročilo v řešení faktické segregace romských dětí ve vzdělávání, to ČTK nyní napsala mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová.
Amnesty International kritizuje v ČR diskriminaci Ukrajinců a zbraně pro Izrael
„Opatření se týkají tří oblastí od podpory škol po reformu poradenského systému a etnickou desegregaci. Cílem je snížit zastoupení romských žáků ve speciálních školách a třídách a v etnicky segregovaných školách,“ uvedla Fojtová.
Změny i u poraden
Opatření by se měla týkat úpravy systému financování regionálního školství. Zároveň by se měla nastavit metodická, personální a finanční podpora škol podle toho, kolik žáků se sociálním znevýhodněním se v nich vzdělává.
Zvýšit by se měla podle ministerstva i kvalita a efektivita školských poradenských zařízení. Toho by se mělo docílit posílením možností ministerstva poradenská zařízení řídit.
Resort se chce zaměřit také na nabízené kapacity poradenských zařízení, vyplývá z akčního plánu. Ten předložilo Česko podle ministerstva již koncem minulého roku.
Pomoci by měla podle akčního plánu ministerstva i novela školského zákona. Návrh novely, ke které bude nyní resort vypořádávat připomínky, by měl přinést tzv. spádovost poraden.
Téma Romů je třeba promítnout do školních vzdělávacích programů, míní Bek
Základní a střední školy by měly mít podle návrhu povinnost zajistit poradenské služby, na jejich poskytování by se měli podílet výchovní poradci a školní metodici prevence.
V ZŠ by se na poskytování poradenských služeb podíleli i školní psychologové či speciální pedagogové. ZŠ by měly nárok na zajištění služeb psychologa či speciálního pedagoga poradnou. Novela se věnuje i úpravě financování regionálního školství.
Ministerstvo bude také mj. spolupracovat s Národním pedagogickým institutem a výzkumnou organizací PAQ Research při vytváření a šíření metodiky pro zřizovatele škol, která má etnickou segregaci eliminovat.
Zástupci institucí podepsali memorandum o spolupráci minulý týden. Metodiku by měly podle ministerstva jednotlivé regiony, města a obce podpořit vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami.
Web Desegregace
K vytvoření nástroje k boji s etnickou segregací pro školy a jejich zřizovatele mohou zástupci ministerstva a organizací využít například web desegregace.cz.
Tento web přináší podle úřadu přes 40 konkrétních intervencí, které zkvalitňují vzdělávání tak, aby ve škole mohl uspět kdokoliv.