Hlavní obsah

Ministerstvo školství připravilo opatření k problému vyčleňování romských žáků

Praha

Ministerstvo školství hodlá řešit problém vyčleňování romských dětí. Opatření, která mají vést ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách či školách a etnicky segregovaných školách, chce resort prosadit v následujících dvou letech. Daná opatření se týkají kupříkladu reformy poradenského systému nebo podpory škol.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Opatření i tzv. akční plán představil náměstek ministra Jiří Nantl v březnu na jednání Výboru ministrů Rady Evropy ve Štrasburku.

V reakci na zprávu Amnesty International, která Česko kritizuje za to, že nepokročilo v řešení faktické segregace romských dětí ve vzdělávání, to ČTK nyní napsala mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová.

„Opatření se týkají tří oblastí od podpory škol po reformu poradenského systému a etnickou desegregaci. Cílem je snížit zastoupení romských žáků ve speciálních školách a třídách a v etnicky segregovaných školách,“ uvedla Fojtová.

Změny i u poraden

Opatření by se měla týkat úpravy systému financování regionálního školství. Zároveň by se měla nastavit metodická, personální a finanční podpora škol podle toho, kolik žáků se sociálním znevýhodněním se v nich vzdělává.

Zvýšit by se měla podle ministerstva i kvalita a efektivita školských poradenských zařízení. Toho by se mělo docílit posílením možností ministerstva poradenská zařízení řídit.

Resort se chce zaměřit také na nabízené kapacity poradenských zařízení, vyplývá z akčního plánu. Ten předložilo Česko podle ministerstva již koncem minulého roku.

Pomoci by měla podle akčního plánu ministerstva i novela školského zákona. Návrh novely, ke které bude nyní resort vypořádávat připomínky, by měl přinést tzv. spádovost poraden.

Základní a střední školy by měly mít podle návrhu povinnost zajistit poradenské služby, na jejich poskytování by se měli podílet výchovní poradci a školní metodici prevence.

V ZŠ by se na poskytování poradenských služeb podíleli i školní psychologové či speciální pedagogové. ZŠ by měly nárok na zajištění služeb psychologa či speciálního pedagoga poradnou. Novela se věnuje i úpravě financování regionálního školství.

Ministerstvo bude také mj. spolupracovat s Národním pedagogickým institutem a výzkumnou organizací PAQ Research při vytváření a šíření metodiky pro zřizovatele škol, která má etnickou segregaci eliminovat.

Zástupci institucí podepsali memorandum o spolupráci minulý týden. Metodiku by měly podle ministerstva jednotlivé regiony, města a obce podpořit vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami.

Web Desegregace

K vytvoření nástroje k boji s etnickou segregací pro školy a jejich zřizovatele mohou zástupci ministerstva a organizací využít například web desegregace.cz.

Tento web přináší podle úřadu přes 40 konkrétních intervencí, které zkvalitňují vzdělávání tak, aby ve škole mohl uspět kdokoliv.

Výběr článků

Načítám