Hlavní obsah

Ministerstvo školství připravilo k Mezinárodnímu dni Romů výukové materiály

Mezinárodní den Romů, který si klade za cíl rozšiřovat povědomí o problémech, kterým Romové čelí, připadá na sobotu 8. dubna. Ministerstvo školství (MŠMT) při té příležitosti připravilo pro učitele metodické listy a tipy na další vzdělávací aktivity, které školy mohou využít.

Foto: Profimedia.cz

Romská vlajka (ilustrační snímek)

Článek

Metodické listy, tipy na vzdělávací aktivity i další výukové materiály, které ministerstvo připravilo ve spolupráci s Národním pedagogických institutem (NPI), obsahují i nabídky Muzea romské kultury či neziskové organizace KHER, která se věnuje podpoře romské literatury.

„Všechny materiály mohou učitelé využít jako inspiraci do své výuky např. v předmětech dějepis, výchova k občanství, zeměpis, český jazyk a literatura, ale také v průřezových tématech v oblasti člověk a jeho svět, člověk a společnost, umění a kultura,“ vysvětlil ředitel odboru řízení regionálního školství MŠMT Jan Mušuta.

Materiály (ke stažení na tomto odkazu) se podle něj dají využít i pro celoškolní projekty nebo projektové dny.

Experti: Romští žáci tvoří většinu v 77 školách, segregace přináší ztráty

Věda a školy

Úřad ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) představil i konkrétní příklady, jak mohou školy ke zveřejněným výukovým materiálům přistupovat.

Druhá světová válka i pohádková literatura

V rámci hodin dějepisu navrhují zaměřit se na dějiny 20. století, kdy se Romové stali obětí holokaustu nebo násilného přesidlování ze Slovenska po konci 2. světové války.

Během hodin literatury je zase možné žáky seznámit s romskou literaturou, která obsahuje mj. množství pohádek. V rámci ostatních předmětů mohou učitelé využít výukové materiály týkající se témat, jako jsou migrace, utváření stereotypů, sociální vyloučení či kulturní odlišnosti.

„Výklady lze doplnit i návštěvou muzeí, speciálně Muzea romské kultury,“ doplnila pro Novinky tisková mluvčí MŠMT Aneta Lednová. „Využít je možné dále různé prezentace, kvízy o zemích a národech i multikulturní vzdělávací programy, přičemž je i nabídka ze strany NPI v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických učitelů,“ shrnula.

Jedná se o projekt tzv. interkulturního vzdělávání, jehož cílem je naučit se vnímat různorodost jako obohacující a inspirující skutečnost, nikoli jako ohrožení.

„Poznávat různorodou kulturu včetně té romské je přínosné pro všechny děti. Společné zážitky a vzdělávání dětí z majority i minorit pomáhá vzájemnému porozumění,“ poznamenala k tomu podle tiskové zprávy školského resortu vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková.

Projekt ministerstva školství přichází v době, kdy je Česko kritizováno za neúspěšnou integraci romských dětí do škol.

Komise Rady Evropy: ČR nepokročila v integraci Romů ve školách, nechrání dost ani LGBT+

Věda a školy

Minulý týden rovněž vyvolalo kontroverzi vyjádření nezařazené senátorky Jany Zwyrtek Hamplové, která navrhla vytvoření oddělených tříd pro romské děti.

„Senátorka Zwyrtek Hamplová prosazuje zavedení segregace a vytváření ghett. Něco takového považuji za zcela nepřijatelné,“ reagoval na to ministr Balaš.

Senátorka Hamplová chce oddělené třídy pro romské děti

Domácí

Odpudivý a nepřijatelný rasismus, reagují politici na slova senátorky Zwyrtek Hamplové

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám