Článek
Zákon má také zajistit, aby byly informace správné a aktuální. O chybějících registrech žáků a pedagogů se mluví dlouhodobě.
V registru žáků by měla být data o dětech a žácích od mateřské školy až po dokončení vzdělání na vysoké škole.
Údaje do registrů by měly zapisovat školy, školská zařízení nebo např. krajské úřady a ministerstvo. Zapsat je budou muset nejpozději do jednoho roku od nabytí účinnosti zákona, jak vyplývá z návrhu.
Zároveň by školy měly do registru žáků do dvou let od nabytí účinnosti zákona zapsat osobní údaje a informace o dosaženém vzdělání u žáků, kteří od roku 2010 úspěšně ukončili vzdělávání.
Ministerstvo vypsalo zakázku na digitální potvrzení o studiu na VŠ
Žáci i učitelé by měli mít identifikátor
V registru žáků by měla být data o dětech a žácích od mateřské školy až po dokončení vzdělání na vysoké škole. Obsahovat by měl i údaje o lidech, kteří se účastní celoživotního vzdělávání, nebo třeba o uchazečích o přijetí ke studiu.
Žáci by měli mít tzv. identifikátor. V registru by měly být vedené osobní údaje žáků, ale i informace o přihlášení a přijetí ke studiu, dosaženém vzdělání nebo jeho výsledcích. Zároveň by měl zahrnovat údaje o znevýhodnění žáka, podpůrných opatřeních, které má, či informace o zákonném zástupci.
V registru pedagogů a akademiků by kromě osobních údajů měly být informace o získaném vzdělání a titulech, kvalifikacích či předpokladech pro výkon daného povolání. Rovněž by měl obsahovat informace o tom, jakou pozici vykonávají, jaká je jejich pracovní doba či o platu a praxi. V případě pedagogických pracovníků by se měly shromažďovat i údaje o jejich dalším vzdělávání či vyučovaných předmětech a jejich rozsahu.
Školní jídelny promění nabídku
Výčet údajů podle ministerstva vychází z toho, jaká data statistici sbírají nyní, i dat, která úřad zjišťuje mimořádnými průzkumy, jako je kupříkladu sledování neaprobované výuky. I pedagogové a akademici by měli mít svůj identifikátor. Registr by měl také zahrnovat informace z registru docentů a profesorů.
Podrobnosti o údajích v registrech stanoví ministerstvo vyhláškou. Vývoj, propagace a zavedení systémů bude podle MŠMT stát asi 372,7 milionu korun. Zároveň úřad předpokládá roční náklady na provoz informačního systému asi 6,4 milionu korun.
O chybějících registrech se mluví dlouhodobě. Ministerstvo dříve připravovalo Resortní informační systém, který měl fungovat od roku 2023. Projekt ale v roce 2020 i v důsledku pandemie covidu-19 zastavilo a později zahájilo nový. Tzv. předimplementační analýza ke vzniku registru žáků by měla být dokončena do května 2025, uvedl koncem září úřad. Oba registry chce dělat současně, informoval v minulosti.