Hlavní obsah

Ministerstvo školství chystá zavedení registrů pedagogů a žáků

Praha

Elektronizaci školství i snížení administrativy mají přinést registr dětí, žáků a studentů a registr pedagogických a akademických pracovníků. Měl by je zavést nový zákon o registrech ve vzdělávání, který předložil resort školství do připomínkového řízení. Platit by mohl od září 2026, vyplývá z návrhu. Jeho cílem je umožnit rozvoj digitalizace školství či posilovat možnosti shromažďování, zpracovávání i poskytování údajů, které se týkají vzdělání.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

Zákon má také zajistit, aby byly informace správné a aktuální. O chybějících registrech žáků a pedagogů se mluví dlouhodobě.

V registru žáků by měla být data o dětech a žácích od mateřské školy až po dokončení vzdělání na vysoké škole.

Údaje do registrů by měly zapisovat školy, školská zařízení nebo např. krajské úřady a ministerstvo. Zapsat je budou muset nejpozději do jednoho roku od nabytí účinnosti zákona, jak vyplývá z návrhu.

Zároveň by školy měly do registru žáků do dvou let od nabytí účinnosti zákona zapsat osobní údaje a informace o dosaženém vzdělání u žáků, kteří od roku 2010 úspěšně ukončili vzdělávání.

Ministerstvo vypsalo zakázku na digitální potvrzení o studiu na VŠ

Věda a školy

Žáci i učitelé by měli mít identifikátor

V registru žáků by měla být data o dětech a žácích od mateřské školy až po dokončení vzdělání na vysoké škole. Obsahovat by měl i údaje o lidech, kteří se účastní celoživotního vzdělávání, nebo třeba o uchazečích o přijetí ke studiu.

Žáci by měli mít tzv. identifikátor. V registru by měly být vedené osobní údaje žáků, ale i informace o přihlášení a přijetí ke studiu, dosaženém vzdělání nebo jeho výsledcích. Zároveň by měl zahrnovat údaje o znevýhodnění žáka, podpůrných opatřeních, které má, či informace o zákonném zástupci.

V registru pedagogů a akademiků by kromě osobních údajů měly být informace o získaném vzdělání a titulech, kvalifikacích či předpokladech pro výkon daného povolání. Rovněž by měl obsahovat informace o tom, jakou pozici vykonávají, jaká je jejich pracovní doba či o platu a praxi. V případě pedagogických pracovníků by se měly shromažďovat i údaje o jejich dalším vzdělávání či vyučovaných předmětech a jejich rozsahu.

Školní jídelny promění nabídku

Domácí

Výčet údajů podle ministerstva vychází z toho, jaká data statistici sbírají nyní, i dat, která úřad zjišťuje mimořádnými průzkumy, jako je kupříkladu sledování neaprobované výuky. I pedagogové a akademici by měli mít svůj identifikátor. Registr by měl také zahrnovat informace z registru docentů a profesorů.

Podrobnosti o údajích v registrech stanoví ministerstvo vyhláškou. Vývoj, propagace a zavedení systémů bude podle MŠMT stát asi 372,7 milionu korun. Zároveň úřad předpokládá roční náklady na provoz informačního systému asi 6,4 milionu korun.

O chybějících registrech se mluví dlouhodobě. Ministerstvo dříve připravovalo Resortní informační systém, který měl fungovat od roku 2023. Projekt ale v roce 2020 i v důsledku pandemie covidu-19 zastavilo a později zahájilo nový. Tzv. předimplementační analýza ke vzniku registru žáků by měla být dokončena do května 2025, uvedl koncem září úřad. Oba registry chce dělat současně, informoval v minulosti.

Vymetl jsem parazity a ušetřil sto milionů, říká končící šéf Cermatu

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám