Hlavní obsah

Ministerstvo odmítlo kritiku od ÚSTR. Učebnice dějepisu je bez zásadních chyb, tvrdí

Praha

Učebnice Soudobé dějiny pro 9. ročník základních škol a gymnázia neobsahuje podle ministerstva školství (MŠMT) žádné zásadní chyby, není tak důvod pro odnětí schvalovací doložky. Nicméně ve čtyřech případech ministerstvo doporučuje opravy nepřesností. ÚSTR bere podle mluvčího Martina Vacka vyjádření MŠMT na vědomí, na svých výhradách ústav nadále trvá.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

V pondělní tiskové zprávě upozornilo na aktuální stanovisko resortu Nakladatelství Fraus, které knihu vydalo.

Knihu kritizoval Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) a distancoval se od ní - podle něj obsahuje faktografické a pedagogické chyby, jejich výčet zveřejnil v červenci na svém webu. Nakladatelství se proti tvrzení o zásadních chybách tehdy ohradilo.

Badatelská metoda

Učebnice Soudobé dějiny vychází podle nakladatelství z tzv. badatelské metody, která děti vede k bádání, hledání příčin vzniku různých historických událostí a jejich interpretaci. Učebnice je podle zástupců nakladatelství úspěšná a ve školách oblíbená. Na jaře 2024 chce Fraus vydat podobnou učebnici pro 6. ročník.

ÚSTR: Učebnice soudobých dějin obsahuje chyby. Autoři nesouhlasí

Věda a školy

Nakladatelství hodlá dál vydávat učebnici Soudobé dějiny, kterou kritizuje ÚSTR

Věda a školy

Podnět k přezkumu měl resort školství od vedení ÚSTR. „Po obdržení tohoto podnětu jsme zadali zpracování posudku k této učebnici Národnímu pedagogickému institutu ČR a na základě všech podkladů jsme dospěli k závěru, že není důvod této učebnici odnímat schvalovací doložku, neboť je v souladu se vzdělávacími cíli školského zákona a také v souladu s platným Rámcovým vzdělávacím programem (RVP) pro základní vzdělávání,“ stojí ve stanovisku MŠMT, které Nakladatelství Fraus obdrželo v minulých dnech.

Ministerstvo se domnívá, že výhrady ÚSTR pramení spíše z nepochopení či přímo nepřijetí metodologického východiska učebnice.

„Pojetí učebnice následuje moderní trendy v dějepisném vzdělávání (badatelsky orientovaná výuka, koncepty historického myšlení) a je v souladu s východisky pro velkou revizi RVP, která je mj. zaměřena na odklon od čisté faktografie,“ uvedlo ministerstvo.

„Vyjádření MŠMT bereme na vědomí, nepřekvapilo nás. Pokračujeme dál podle plánu a trváme na všech výhradách uvedených v naší tiskové zprávě vydané k tomuto problému,“ napsal ČTK Vacek.

Svědectví Romů z 2. světové války ožívají v unikátní databázi

Historie

ÚSTR obviňuje autory z ideologického zaměření učebnice

Kritika učebnice se začala v médiích objevovat poté, co se letos v březnu objevily zprávy o problémech mezi oddělením vzdělávání a vedením ústavu. V reakci na kritiku bránil učebnici její hlavní autor Jaroslav Pinkas. Ve svém článku rozebral komentáře historika Iva Cermana, který učebnici několikrát kritizoval v médiích i na svém blogu.

Ústav obviňuje autory z ideologického zaměření učebnice. Upozornil třeba na charakteristiku komunistického režimu, ve které autoři zmiňují i pozitivní stránky komunismu. Podle ÚSTR se jedná buď o neznalost učení marxismu-leninismu, nebo o ideologickou motivaci autorů.

Česko si připomíná srpen 1968. K výročí invaze zpřístupnil ÚSTR nový portál

Historie

„Naprosto odmítáme, že by nová učebnice měla jakýmkoli způsobem propagovat komunismus nebo zlehčovat jeho zločiny. Naopak otevírá řadu témat, o kterých se doposud děti neučily, propojuje výuku s moderními prvky a umožňuje dětem zjistit si co nejvíce informací. Jsme proto rádi, že ministerstvo školství nesmyslnou teorii o obhajobě komunismu nepotvrdilo,“ reagovala šéfredaktorka Nakladatelství Fraus Radka Šmahelová.

Schvalovací doložku uděluje ministerstvo školství těm učebnicím, které později školám proplatí. Před udělením doložky musí taková učebnice projít nezávislými recenzemi odborníků. Školy však mohou učit podle jakýchkoli učebnic, bez doložky jim ale na ně ministerstvo nic nepřispěje.

Rusko má novou učebnici dějepisu. Opěvuje válku na Ukrajině a zmiňuje i nevděčné Čechy

Zahraniční

Související články

Výběr článků

Načítám