Článek
Práce na projektu začaly v lednu a potrvají do konce příštího roku, sdělila Eva Bedrníčková z Národního vzdělávacího fondu. Podle fondu je další profesní vzdělávání v Česku ve srovnání s ostatními státy unie hodnoceno jako velmi podprůměrné. V počtu lidí, kteří se ho účastní, loni Česká republika z 25 zemí obsadila až 21. místo.
Akreditaci vzdělávacích programů provádějí jednotlivá ministerstva podle vlastních pravidel. "Určitá záruka kvality tam je, ale každý systém je jiný," podotkl Zdeněk Palán z fondu. Chybí zpětná kontrola i sankce za porušování pravidel. Některé firmy, které se zabývají vzděláváním dospělých, už certifikace mají. Jejich získání je pro ně ale zbytečně složité a drahé.
Stát do výuky dospělých neinvestuje
Podle Palána projekt sám o sobě k lepšímu profesnímu vzdělávání v Česku nestačí, protože v tomto směru chybí základní státní podpora. "Jsme snad jediná země v Evropě, která nemá uzákoněno další vzdělávání," vysvětlil. Dodal, že stát do výuky dospělých také nedává peníze, vyjma rekvalifikací pro nezaměstnané či kurzů pro učitele a státní úředníky.
Zcela chybí poradenství pro pracující. Například Francouzi mají nárok nechat se jednou za dva roky bezplatně pracovně diagnostikovat - odborníci jim poradí i to, na jaké vzdělávání by se měli zaměřit, aby mohli postoupit v kariéře. Palán podotkl, že Česko je v unijním porovnání na dobré úrovni v počtu firem, v nichž probíhá další vzdělávání zaměstnanců. České podniky ale na výuku vynakládají menší prostředky.